Kerkelijk Leven 4 juni 1999

Dr. Chao vraagt gebed voor Chinese kerk

Studentenopstand zette
deur voor zending open

Van onze kerkredactie
TAIPEI – De eerste twintig jaar van deze eeuw vormden een gouden tijdperk voor zending in China. De tweede gouden periode begon met de studentenopstand op het Plein van de Hemelse Vrede in Peking, vandaag precies tien jaar geleden. In een brief naar aanleiding van dit 'jubileum' roept dr. Jonathan Chao daarom op tot gebed voor de kerk in China.

De studentenopstand, in China ook wel de ”4 juni-slachting” genoemd, markeerde het begin van een groeiende openheid, schrijft dr. Chao, directeur van China Ministries International. Tien jaar geleden echter, vervolgt hij, renden jongeren wel de straat op om hun hoop voor vernieuwing van het land te uiten, maar ze begrepen niet wat de echte bron van verandering is. De dissident Wang Ce bracht het als volgt onder woorden: „De beweging heeft wel democratie en wetenschap uitgenodigd naar China te komen, maar is vergeten te vragen of Christus het land binnenkomt.”

Voor de ondergrondse huiskerken heeft het tienjarig 'jubileum' van de studentenopstand ook een schaduwzijde, vervolgt de brief. „De regering is bang dat dissidenten hun krachten bundelen met huiskerken of werklozen om sociale onrust te zaaien. Vanaf 10 mei tot eind juni houdt de regering huiskerkleiders daarom nauwkeurig in de gaten. Ze moeten thuisblijven of ze mogen juist niet meer thuiskomen.” Daarom vraagt Chao gebed voor rondreizende predikanten.

Volgens een Chinees regeringsrapport onderhouden zestig huiskerken in de provincie Shandong contacten met buitenlandse kerken en organisaties. In het noordoosten van China werken zelfs duizend Koreaanse zendelingen. Volgens de CMI-directeur is het de regering er om te doen voor 1 oktober deze buitenlandse contacten te verstoren.

Dr. Chao vraagt ook gebed voor de leiders van de communistische partij en de adviseurs van president Jiang Zhe-min. Het partijbureau heeft in april namelijk alle partijleden verboden in een religie te geloven, aldus Chao.

Informanten
De geestelijke eenheid van de kerk in China is een ander onderwerp in de brief. Chao maakt zich vooral zorgen over rapporten dat informanten uit de door de staat gecontroleerde Drie-Zelfkerken de oorzaak zijn dat huiskerkleiders gearresteerd worden. „Bid dat Drie-Zelfchristenen geen middel worden in de hand van de regering en dat de Drie-Zelfkerk en de huiskerken eens verenigd zullen worden, als 'Drie-Zelf' geen politiek meer bedrijft.”