Kerkelijk Leven

Dr. Chr. Fahner tot studerenden Geref. Gemeenten:

„Islam is kern van cultuursysteem”

Van een medewerker
GOUDA – „De islam is geen geïsoleerde godsdienst, maar de kern van een cultureel systeem. Het is daarom nodig dat we ons verdiepen in de ander en zijn gedachten. Met de bereidheid daartoe valt of staat menselijkerwijs gesproken de toegang tot moslims. De vraag die moslims met hun aanwezigheid aan christenen stellen, roept om een antwoord”.

Dr. Chr. Fahner hield gisteravond een lezing over “Christendom en islam” op de jaarlijkse winterconferentie van het Deputaatschap voor Studerenden van de Gereformeerde Gemeenten. De bijeenkomst had plaats in de Christelijke Hogeschool De Driestar in Gouda.

„Zowel voor het christendom als voor de islam is de religie de kern van een cultuur. Beide groepen hebben allerlei beelden over elkaar. Die beelden hebben vaak diepe historische wortels”, zei dr. Fahner.

Schuld bij onszelf
De voormalige zendingsarbeider was van mening dat we de schuld voor de aanwezigheid van moslims in ons land in onze eigen samenleving moeten zoeken. „Als christenen hebben we de aanwezigheid van moslims ontdekt toen zij door 'linkse' welzijnswerkers werden opgevangen. Nu zijn we bezorgd, omdat inmiddels een paar honderd gebedshuizen en moskeeën in Nederland staan. En moslims doen van zich spreken met hun eigen zending, hun dialoog met de Raad van Kerken, een eigen omroepstichting, ramadan, ritueel slachten en de positie die ze aan vrouwen toekennen”, aldus dr. Fahner.

Desondanks lijkt het hem onwaarschijnlijk dat het christendom in de toekomst een minderheid wordt en door de islam zal worden overheerst. „Al leeft die zorg bij velen wel”, zo erkende hij.

Communicatiestijl
Uitvoerig ging Fahner in op de overeenkomsten en verschillen in het christendom en de islam. „Mohammed heet het “zegel der profeten”, waarin de volmaaktheid van de openbaring haar uiterste grens heeft bereikt. Mohammed is voor de moslim dé profeet. De koran is het “schoonste der wonderen”. De moslim ziet Jezus als boodschapper, die laat zien hoe God gediend moet worden, maar ziet God niet als verzoener”.

In de islam bewerkt de mens zijn eigen heil voor God. De lector achtte gemeenschappelijke bijbelstudie, in geloof en met de bede dat de Heilige Geest het gebruikt, een middel dat het hart verandert en op Jezus richt. Ook wees Fahner op de betekenis van de culturen in het thuisland. Allochtonen nemen niet alleen die cultuur mee, maar ook de communicatiestijl, zo zei hij. „Mensen die zich op het evangelisatiepad met allochtonen willen begeven zouden verplicht moeten worden een cursus interculturele communicatie te volgen”.