Kerk en Godsdienst | 31 oktober 2001 |
Conferentiegangers beraden zich op strategie om demonie te ontmaskerenStafbesprekingen in de CederborgDoor S. C. Bax Stafbesprekingen in de Cederborg. Zo kan men het overleg in het hoofdkwartier van de Kwa Sizabantu Zending in het Noord-Groningse Middelstum omschrijven. Een spreker uit San Francisco én een bij het onderwijs betrokken dame uit Sint-Petersburg geven de driedaagse conferentie een internationaal tintje. Het getal der verspieders dat zich gisteren meldde is klein: dertien. Vijftig mensen schreven in en werden vandaag verwacht. Dorenbos wordt het niet moe de vinger te leggen bij de zonden van land en volk. Hij lijkt bijna een eenling te worden in het waarschuwen tegen de zonde van abortus en euthanasie. Drs. R. H. Matzken, directeur van de vereniging Bijbel en Onderwijs, versaagt niet in het waarschuwen tegen onbijbelse invloeden in het onderwijs. Verder spreken dezer dagen nog andere specialisten op het gebied van pro life, de onderkenning van de invloed van muziek en de demonische achtergronden van seksverslaving. Aanval Vanavond gaat de hervormde predikant W. J. Mout uit Nieuwpoort in de Cederborg voor in wat aangekondigd staat als een Dienst herdenking Hervorming. Aansluitend legt drs. Matzken uit welke heidense achtergronden schuilgaan achter Halloween, dat op 31 oktober en 1 november vooral in Amerika, maar tegenwoordig ook steeds meer wereldwijd gevierd wordt. Na zijn uitleg is er een nachtbidstond in verband met Halloween, ook bekend als de heksennacht. Morgenochtend trekken de conferentiegangers naar de abortuskliniek aan de Radesingel 11 in Groningen. Daar zal men bidden en waken. Aansluitend houdt men een muziek- en evangelisatietocht door de stad Groningen. Sturing Aangrijpend was gisteren de vertoning van de eerste van vier video's over de demonische invloed van muziek. De videoserie is ontwikkeld door Joe Schimmel. Schimmel is voorzitter van de Fight the Good Fight Ministries (Strijd de Goede Strijd Bediening, www.goodfight.org) en voorganger van de Blessed Hope Chapel in Simi Valley in Californië. Namens hem sprak de Amerikaan Ted Walker. Israël Dat we leven in het laatste der dagen, is volgens Ted Walker duidelijk: Een van de aspecten van het demonische in de samenleving is de invloed van muziek. Dorenbos had het al ingeleid. Het begon in alle hevigheid met de komst van rock-'n-roll. Die term duidde er toen voor jongeren al op dat men op de achterbank van de auto seksueel actief was. Dorenbos, oud-directeur van de Evangelische Omroep, denkt daarom ook dat het absoluut onmogelijk is rockmuziek door middel van een andere tekst een christelijke lading te geven. Jongeren die tot geloof komen, zweren juist deze satanische muziekvorm af. Dorenbos overweegt cd-vernietigingsbijeenkomsten te organiseren waarop jongeren hun occult beladen muziekdragers kunnen vernietigen. Video De conferentie legt onmiskenbaar de vinger bij een zere wonde in de maatschappij. Maar zou het getuigenis niet aan kracht winnen als een organisatie als Kwa Sizabantu, die nogal eens negatief in de publiciteit komt, meer op de achtergrond zou blijven en men, weliswaar even overtuigd, maar toch ook wat meer bezonnen en genuanceerd de onderwerpen zou behandelen? Hanteren de Promise Keepers (Ware liefde wacht) soms niet al te wettische regels, zodat hun getuigenis aan kracht verliest? Te denken valt aan de opvatting dat jongelui die verkering hebben elkaar eigenlijk helemaal niet samen mogen ontmoeten. Dorenbos: Ik ben in Kwa Sizabantu geweest nadat ik dat prachtige boek van Theo Visser had gelezen. Ik ben er verrijkt vandaan gekomen. En Ware liefde wacht? Nou, als ze door die handtekening in ieder geval maar niet voor het huwelijk met elkaar slapen, dan is het al goed. Wat leeft er ook onder de kerkelijke jeugd niet aan sensuele uitstraling, zelfs in degelijke kleding? |
![]() |