Kerk en Godsdienst24 juli 2001

Reacties verschillen aanzienlijk

Duitse kerken
in discussie over
homohuwelijk

Van onze kerkredactie
GIESSEN – Gaan de kerkklokken straks ook luiden voor homostellen en lesbische paren? Dat is de vraag die de kerkelijke gemoederen in de Duitse universiteitsstad Giessen (Hessen) op dit moment bezighoudt. In de pers is een publieke discussie ontstaan over de vraag hoe de kerk moet omgaan met homoparen.

Vorige week woensdag bepaalde het Duitse constitutionele hof dat het homohuwelijk niet in strijd is met het gezinsrecht. Door deze uitspraak kunnen bij onze oosterburen vanaf 1 augustus de eerste huwelijken van mensen van gelijk geslacht worden gesloten. De reacties van de kerken daarop verschillen nogal.

Klaus Eibach, een kerkelijk functionaris van de Evangelische Kerk Duitsland (EKD) in het noorden van de deelstaat Hessen, heeft het besluit van de rechter met enthousiasme begroet. „De discriminatie van homoseksuelen moet tot een einde komen.”

Officieel wijzen de EKD en ook de rooms-katholieke bisschoppenconferentie de Duitse wet af. Zij verwachten dat het homohuwelijk de bijzondere positie van huwelijk en gezin, die in de grondwet is verankerd, in gevaar brengt.

In Hessen-Nassau, waar Eibach tot de leidinggevenden in de EKD behoort, werkt men aan een liturgische vorm met gebeden en liederen voor de zegening van paren van gelijk geslacht, zo liet hij een lokale krant weten.

De wens van homoparen naar „godsdienstige begeleiding” kan zo worden ingewilligd, legt Eibach uit, omdat ook in een trouwdienst naar protestants inzicht de burgerlijke huwelijkssluiting niet wordt overgedaan of sacramenteel wordt voltooid. Hij betoogt wel dat de ceremonie voor homoseksuelen duidelijk onderscheiden moet zijn.

De synode van Hessen-Nassau heeft overigens nog geen besluit genomen over de zegening van homorelaties.

Volgens de Duitse krant worden in de regio Noord-Hessen twee- tot driemaal per jaar homorelaties gezegend. Officieel zijn zulke zegeningen in twee van de 24 landskerken mogelijk.

Volgens Eibach is in de Bijbel homoseksualiteit geen principiële zaak. In het Oude Testament zou het worden veroordeeld als een uiting van afgodendienst en in het Nieuwe Testament in samenhang met misbruik. Met name deze visie op het bijbels spreken over homoseksualiteit heeft bij vertegenwoordigers van de Evangelische Alliantie in Giessen wrevel opgeroepen. De persvoorlichter van de Alliantie, Ulrich Weyel, spreekt Eibach onder verwijzing naar Leviticus 18:22 en 1 Korinthe 6:11 uitdrukkelijk tegen.

Heersende moraal
Helmut Weidemann, voorganger van de vrije evangelische gemeente Giessen, heeft in een ingezonden brief laten weten dat het Oude en Nieuwe Testament er geen twijfel over laten bestaan dat „God tegen het praktiseren van homoseksualiteit ”nee” zegt. Gods richtingwijzers komen niet altijd precies overheen met onze heersende moraal.”

Hij wijst er tegelijk op dat homoseksuelen in de christelijke gemeente liefde en pastorale hulp moeten ervaren, „die tot bevrijding van gebondenheden en tot een nieuw vormgegeven leven leidt. Een kerk die deze hulp aan homoseksuelen weigert en in plaats daarvan een tegen Gods wil gerichte levensstijl ook nog kerkelijk zegent, moet op zijn minst toegeven dat ze achter een goddeloze trend van onze tijd aanloopt en Gods Woord duidelijk tegen heeft.”