Lichte afname in afgelopen jarenInteresse voor religie blijft hoogVan onze kerkredactie HILVERSUM De interesse van de Nederlandse bevolking in religie blijft hoog, ondanks een lichte afname in de afgelopen jaren. Dit blijkt uit een onderzoek dat marktonderzoeksbureau MarketResponse in opdracht van het programma De 4e Dimensie van de Evangelische Omroep heeft uitgevoerd in een representatieve steekproef onder de Nederlandse bevolking. De 4e Dimensie, een religieus journalistiek programma, heeft onderzoek laten doen naar de interesse van de Nederlandse bevolking in religie. Uit dit onderzoek blijkt dat 35 procent van de ondervraagden (zeer) geïnteresseerd is in religie, terwijl nog eens 19 procent aangeeft enige interesse in religie te hebben. Wel is de interesse in religie in de afgelopen jaren licht afgenomen. Vooral bij jongeren zijn er verschuivingen; bij 18 procent van hen is deze interesse toegenomen en bij 23 procent is een afname zichtbaar. Ruim eenderde (35 procent) van de ondervraagden verwacht dat de aandacht voor religie de komende jaren in Nederland zal afnemen. Dit geldt vooral voor 30- tot 59-jarigen. Daar staat tegenover dat 22 procent van alle ondervraagden juist een toename verwacht (vooral jongeren en ouderen). Religie in de media In het onderzoek is ook aandacht besteed aan de berichtgeving over religie in de media. De meerderheid van de ondervraagden (62 procent) is van mening dat er in de media voldoende aandacht aan religie wordt besteed; 27 procent wenst echter meer aandacht voor dit onderwerp. Als de media over religie berichten, vindt men aandacht voor persoonlijke ervaringen van mensen duidelijk belangrijker dan nieuws over kerken; respectievelijk 51 procent en 33 procent vindt aandacht voor deze onderwerpen (zeer) belangrijk. Ook vindt men het belichten van alle voorkomende godsdiensten belangrijker dan het geven van informatie over vooral de christelijke godsdienst (respectievelijk 57 procent en 44 procent). Verder vindt een ruime meerderheid (87 procent) aandacht voor normen en waarden in de berichtgeving over religie van (groot) belang. Dit geldt ook voor sociale verhoudingen in de samenleving (84 procent) en gezondheid (84 procent). In iets mindere mate vindt men aandacht voor ziekte en dood alsmede familie- en gezinskwesties (zeer) belangrijk (beide 72 procent). Politiek scoort in dit opzicht met 51 procent beduidend lager. |