19 oktober 2001 |
Komst islamieten kan voor christenen aanval op geloof betekenenMoslims in de polderDoor J. Visscher Wij voelen ons onveilig en buitengesloten. Aldus sprak Haci Karacaer vorige week woensdag in het perscentrum Nieuwspoort in Den Haag tijdens een discussie over moslims en begrip voor de terroristische aanslagen. Karacaer, directeur van de orthodox-islamitische Milli Görüs-beweging, vertolkte daarmee de gevoelens van menig moslim in Nederland. Toen bleek dat nogal wat islamieten begrip hebben voor de aanslagen in Amerika, werden tal van moskeeën en andere islamitische instellingen doelwit van bekladding en brandstichting. We gaan een hardere tijd tegemoet, somberde Karacaer. Onze moskeeën worden aangevallen. Een meisje met hoofddoek werd de toegang tot een bus geweigerd. Toename Logischerwijs richten moslims in Nederland hun eigen zuil op. Zo telt ons land inmiddels ongeveer 450 moskeeën, 35 islamitische basisscholen, een islamitische school voor voortgezet onderwijs in Rotterdam en een in oprichting in Amsterdam. Ook zijn er twee islamitische universiteiten. Sinds 1986 kent ons land de Nederlandse Moslimomroep. Strakker Belangrijk verschil tussen de twee stromingen is de mate van hiërarchie. Bij de sjiieten is de geestelijkheid veel strakker geregeld. Voorbeeld is de situatie in Iran. Daar staat de ayatollah aan de top van de piramide, onder hem trekken andere (regionale) geestelijke leiders aan de touwtjes. De soennieten daarentegen kennen zo'n strakke structuur niet. Binnen de soennitische gemeenschap bestaan diverse religieuze opvattingen naast elkaar. Hardop Van Bruinessen verwerpt het enorme anti-islamitische ressentiment. In Nederland is naar mijn mening 99 procent van de moslims niet extremistisch. De overgrote meerderheid gebruikt geen geweld. Toch moeten moslims zich telkens maar weer verdedigen. Nederland gold jarenlang, samen met een land als Zweden, als het meest tolerante land. Daar blijkt nu weinig van. Ik denk dat veel mensen nu hardop uit durven spreken wat ze al lang diep in hun hart dachten. Belemmerd Van Bruinessen kan zich voorstellen dat christenen huiverig zijn voor de komst van grote groepen moslims naar Nederland. Ik wil die houding echter niet goedpraten. Vaak heeft die vrees te maken met onwetendheid. Iets wat vreemd is, komt vaak als bedreigend over. Als mensen echter in persoonlijk contact treden met moslims, is het goed mogelijk dat hun houding verandert. Heilig Zowel binnen de islam als onder christenen is de levenspraktijk vaak heel anders dan teksten in de koran en de Bijbel zouden doen vermoeden, betoogt Van Bruinessen. Er wordt beweerd dat moslims gewelddadig zouden zijn, vanwege gedeeltes uit de koran. Toch klopt dat niet. Vergelijk dat met het omgaan met de Bijbel. In het Oude Testament staan heel wat gedeeltes waarin tegenstanders worden gedood. De conclusie dat christenen daarom hun tegenstanders doden, is niet juist. De praktijk is immers heel anders. Zo'n redenering geldt ook voor de islam. Barricaden De islam vormt in Fortuyns optiek een regelrechte bedreiging voor de westerse samenleving. Volgens de publicist weigeren moslims de scheiding tussen kerk en staat te erkennen. Recent riep de Rotterdamse econoom op tot een Koude Oorlog tegen de islam. We zullen de barricaden op moeten om onze normen en waarden uit te dragen en te beschermen, meldde hij in het CDA-Magazine. Fortuyn, die zijn homoseksualiteit openlijk propageert, noemt het achterlijk dat de islam homoseksualiteit verbiedt. Ook maakt de islam zich in zijn optiek schuldig aan onderdrukking van de vrouw. Dat vrouwen en meisjes zich tooien met een hoofddoek vindt Fortuyn middeleeuws. Islamoloog Van Bruinessen keert zich tegen de stellingname van Fortuyn. Zo'n visie wakkert alleen maar angst aan. En ze gaat uit van de gedachte dat de islam onveranderlijk is en dat alle moslims gelijk denken. Dat is onzin. Echt bang dat het tot harde confrontatie tussen Nederlanders en moslims komt, is de islam-kenner vooralsnog niet. De Nederlandse polderklei is te taai om opvattingen als die van Fortuyn op te nemen. Kledingvoorschriften Ook onder moslims gaat de secularisatie hard, zegt Van de Bruinhorst, die kerkelijk onderdak heeft bij de Gereformeerde Gemeenten. In de jaren zestig, zeventig en tachtig seculariseerden veel christenen. Zoiets zie je ook onder veel moslims. Ik heb contacten met islamitische studenten. Die noemen zichzelf wel moslim, maar bidden lang niet allemaal vijf keer op een dag, zoals de koran voorschrijft. Ook lichten veel meisjes de hand met de kledingvoorschriften. De benaming moslim is voor nogal wat studenten vooral een label om hun anders-zijn te benadrukken. Ze zeggen liever dat ze moslim zijn dan Irakees of Algerijn. Opiniepagina's Ook op universiteiten en in rechtbanken duikt het hoofddoekje op. Een teken van verdere profilering van moslims? Onderzoeker Van de Bruinhorst: Of die waardering voor het hoofddoekje ook betekent dat moslimstudenten op het theologische vlak weer orthodoxer worden, waag ik te betwijfelen. Ik denk vooral dat moslimmeisjes zich met een hoofddoek veiliger voelen. Vooral 's zomers zie je in Nederland veel bloot. Moslimmeisjes willen zich daartegen beschermen. Intussen kunnen het wel geëmancipeerde vrouwen zijn. Boekjes Onder de ongeveer 800.000 moslims in Nederland zijn zo'n 6000 bekeerlingen. Zij zeggen bijvoorbeeld dat de koran veel consistenter is dan de Bijbel. De koran is in veel kortere tijd geschreven. In de koran staan veel minder intellectuele zaken waarmee mensen problemen kunnen hebben, zoals de drie-eenheid. Christenen moeten ervoor waken dat ze zich door dergelijke argumenten laten overtuigen. |
![]() |