Interesse voor kleding in opmars
Internetaankopen voor feestdagen blijven in Nederland achterRIJSWIJK Het kopen van cadeaus via internet voor Sinterklaas en Kerst neemt in Nederland geen grote vlucht. Onderzoek door het bureau Ernst & Young leert dat 58 procent van de Nederlandse internetgebruikers dat dit jaar doet. Wereldwijd steeg het percentage van 50 in 1999 naar 75 in 2000. Ook andere onderzoeksresultaten laten zien dat Nederland zich internationaal in de achterhoede bevindt. Zo steeg wereldwijd het aantal consumenten dat minstens de helft van de kerstaankopen op het web doet van 5 naar 10 procent, terwijl Nederland blijft hangen op 3 procent. Dat Nederland toch nog enigszins meegaat in de vaart der volkeren blijkt uit het gegeven dat het online-aandeel op de totale bestedingen voor de feestdagen dit jaar wel hoger uitkomt: 10 procent tegen 6 procent in 1999. Ernst & Young keek ook in twaalf landen naar het bestedingsbedrag van de electronische consument over het afgelopen jaar. Dat leverde een gemiddeld bedrag van bijna 2000 gulden per consument op. De Nederlandse internetgebruiker bleef daarbij met een gemiddeld bedrag van bijna 1350 gulden achter. Tijdwinst Boeken, cd's, computers, elektronica en video's blijven de belangrijkste producten die Nederlanders via het net aanschaffen. Kleding is volgens de onderzoekers dit jaar voor het eerst duidelijk in opmars. Tijdwinst is het belangrijkste motief van consumenten om cadeaus voor de feestdagen on line te kopen. Beperkte openingstijden van winkels en te grote drukte in de winkelcentra zijn andere motieven. |