Ict & Media 13 november 2000

Kopers breken transacties op internet vaak af

Internetters kopen
steeds meer via het web

DEN BOSCH – Nederlandse internetters kopen steeds meer via het wereldwijde net. Volgens onderzoeksbureau Multiscope werd tussen april 1999 en maart 2000 voor 3,5 miljard gulden via het net aangeschaft voor zakelijk- of privé-gebruik. In het jaar daarvoor was dat 1 miljard gulden. In de cijfers van het bureau is de handel tussen bedrijven niet meegenomen.

Volgens het onderzoek, waaraan 1700 mensen meededen, bleek dat meer dan de helft van de internetters (51 procent) ooit iets via het World Wide Web heeft gekocht. Van de ondervraagden had 49 procent dat in de afgelopen twaalf maanden gedaan.

Cd's en boeken bleven de populairste artikelen, al worden volgens het onderzoek ook steeds meer dvd's en levensmiddelen via internet aangeschaft. Verder zat er groei in toegangskaartjes, spelletjes, verzamelobjecten en mobiele telefoons. Internetboekenverkoper BOL was de meest bezochte internetwinkel.

Voortijdig afbreken
Veel kopers op internet breken hun transactie tot aankoop van een product voortijdig af. Uit een enquête blijkt dat 80 procent van de ondervraagden gefrustreerd de verbinding met de webwinkel verbreekt. Dat doen zij vooral (52 procent) omdat er volgens hen te veel informatie wordt gevraagd.

Dat blijkt uit een wereldwijd onderzoek naar kopen op het internet van het Amerikaanse managementsbureau A.T. Kearney onder 1200 internetters. Wanneer de creditcard-gegevens worden gevraagd haakt 46 procent af. Een slecht functionerende website zorgt dat 42 procent stopt met de aanschaf. De afgehaakte kopers nemen zich na de slechte ervaringen vaak voor nooit meer naar die website te gaan.

Het onderzoek richtte zich voornamelijk op de zes landen waar het meest on line wordt gekocht. Dit zijn de Verenigde Staten, Groot-Brittanië, Frankrijk, Duitsland, Zweden en Japan. Bijna 90 procent van alle aankopen op het internet wordt in die landen gedaan.

Uit het onderzoek blijkt tevens dat colporteurs chatrooms als nieuwe werkplek hebben gevonden. Ze gaan niet meer langs de deur om producten te verkopen maar benaderen afnemers in digitale babbelboxen.