Gebruik e-commerce groothandel neemt toeVan onze redactie economie UTRECHT Van de groothandels in Nederland past momenteel 25 procent e-commerce toe. Over twee jaar is dit aantal gegroeid naar 70 procent. Voor de groothandels met meer dan vijftig medewerkers stijgt dit percentage zelfs tot 85 procent. De omzet die uit e-commerce wordt behaald, blijft nog wat achter. Voor het merendeel van de groothandelsondernemingen bedraagt dat deel van de omzet minder dan 5 procent. Van de groothandels geeft 23 procent aan een on line bestelmogelijkheid te hebben. Dit neemt in de komende twee jaar voor de ondernemingen die dan e-commerce toepassen toe tot 95 procent. Dit zijn de belangrijkste resultaten uit het recente onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young naar de inzet van e-commerce in de Nederlandse groothandel. De bevindingen werden vanmiddag in Den Haag gepresenteerd tijdens de jubileumbijeenkomst van het Nederlands Verbond voor de Groothandel (NVG). Opvallend is dat veel groothandels e-commerce toepassen voor hun huidige producten en marktrelaties, maar dat er nog weinig nieuwe initiatieven ontstaan. Verder geven groothandels die nu reeds e-commerce toepassen, te kennen dat ze forse problemen met soft- en hardware hebben ondervonden. Op basis van de onderzoeksresultaten doet Cap Gemini Ernst & Young aanbevelingen voor het strategische en tactische beleid van groothandels. De opkomst van e-commerce kan verstrekkende gevolgen hebben voor de positie van de groothandel. Ze biedt eindgebruikers immers de mogelijkheid om zelf leveranciers te selecteren en rechtstreeks te bestellen op de websites van fabrikanten. Daardoor heeft de groothandel het nakijken. Als gevolg daarvan zou de functie van de groothandel kunnen worden overgenomen door virtuele ondernemingen op internet die productie en distributie uitbesteden en zich uitsluitend richten op de commerciële activiteiten, aldus Cap Gemini Ernst & Young. |