Ict & Media | 12 oktober 2000 |
Toekomst gratis internet onzekerVan onze redactie digitale media Tot voor kort verweten internetgoeroes de top van het Nederlandse bedrijfsleven geen visie te hebben. De boot zou gemist worden. Haast was geboden. Veel grote Nederlandse bedrijven staken van wal met de internetboot. Shell lanceerde 12move, Achmea kwam met NokNok, de ING met Freeler en Macintosh met MyWeb. De plannen lijken een jaar later in duigen te vallen. Het aanbieden van gratis internet blijkt een verliesgevende activiteit, dankzij onder meer de prijserosie van telefoontikken en de tegenvallende verkopen van advertenties. Klanten kiezen niet voor een provider, maar voor 'gratis'. Ze stappen met gemak over naar een ander, of installeren simpelweg de software van verschillende providers op hun pc. Toekomst Een tweede mogelijkheid is dat er op een andere manier inkomsten worden gegenereerd. Een deel van de huishoudens zal in het komende jaar overstappen naar nieuwe DSL-technieken, die internet veel sneller maken en bovendien het online tv kijken en telefoneren via het internet mogelijk maken. Momenteel beschikt 32 procent van de huishoudens over een internetaansluiting. Bijna de helft hiervan heeft internet via een gratis aanbieder. De andere helft heeft een betaald abonnement. Een bescheiden deel neemt internet af via de kabel. Die biedt meer zekerheid om de kosten in de hand te houden. Bijna een kwart van de huishoudens met een pc of aanschafplannen voor een pc, verwacht medio 2001 internet via de kabel af te nemen, zodat zij precies weet wat de maandelijkse kosten zijn. |
![]() |