Ict & Media 14 september 2000

Minister opent landelijke campagne

Bouw gaat digitaal

AMSTERDAM – Minister Jorritsma heeft deze week het startsein gegevem voor de campagne ”De bouw gaat digitaal”. Deze campagne, een gezamenlijk initiatief van tien brancheorganisaties in de bouw, heeft tot doel het ict-gebruik in de bouwnijverheid en bouwtoelevering te stimuleren.

Door onder meer nieuwsbrieven, media-aandacht, voorlichtingsbijeenkomsten en een servicecenter moet in 2001 ten minste de helft van de in totaal 20.000 Nederlandse bedrijven die actief zijn in de bouw weten wat ict voor de bedrijfsvoering kan betekenen en hier mee aan de slag gaan.

„Bouwen is samenwerken, samenwerken is communiceren. Communiceren gebeurt vanaf nu digitaal”, aldus het E-Commerce Platform Bouw. Deze stichting heeft tot doel het ict-gebruik in de bouw te bevorderen.

Het gebruik van ict moet de concurrentiepositie versterken van de gehele Nederlandse bouwbranche ten opzichte van het buitenland, maar ook ten opzichte van andere branches die met behulp van ict de bouwbranche makkelijker kunnen betreden.

Achterstand
De Nederlandse bouwbedrijven spelen op dit moment echter nauwelijks in op de mogelijkheden die ict te bieden heeft. Uit onderzoek dat in het kader van de campagne is gehouden, blijkt dat de bedrijfsprocessen op dit moment nog grotendeels worden ondersteund met traditionele communicatiemiddelen.

Hoewel het gebruik van internet toeneemt, wordt het vooral gebruikt als vervanging van de fax (e-mail) of een brochure (website). Interactieve activiteiten zoals het inkopen en verkopen van bouwmateriaal of het projectbeheer gebeuren nog nauwelijks on line.

Bouwbranche en minister achter campagneUniek is dat alle 10 de brancheorganisaties in de bouw achter het initiatief staan. De brancheorganisaties zien het als een gezamenlijk belang dat het gebruik van ict in de branche snel toeneemt.

Snelle verandering
Ook Minister Jorritsma ziet graag zo snel mogelijk verandering in de situatie: „Zonder ict zal het ons niet lukken onze ambities te realiseren. Het gaat uiteindelijk om een betere bediening van de klant. Met nog betere gebouwen, die sneller klaar zijn en die door een slimmere aanpak ook hogere marges voor het bedrijfsleven opleveren. Met als premie betere kansen op de exportmarkt. Deze campagne levert daar een digitaal steentje aan bij.”

De campagne richt zich op bedrijven in zowel de uitvoerende als de toeleverende bouw. Deze groep bestaat uit zo'n 15.000 (gespecialiseerde) aannemers, 1.000 handelsbedrijven, 1.200 transportbedrijven en 3.000 industriîle bedrijven.