Ict & Media | 14 september 2000 |
Minister opent landelijke campagneBouw gaat digitaalAMSTERDAM Minister Jorritsma heeft deze week het startsein gegevem voor de campagne De bouw gaat digitaal. Deze campagne, een gezamenlijk initiatief van tien brancheorganisaties in de bouw, heeft tot doel het ict-gebruik in de bouwnijverheid en bouwtoelevering te stimuleren. Door onder meer nieuwsbrieven, media-aandacht, voorlichtingsbijeenkomsten en een servicecenter moet in 2001 ten minste de helft van de in totaal 20.000 Nederlandse bedrijven die actief zijn in de bouw weten wat ict voor de bedrijfsvoering kan betekenen en hier mee aan de slag gaan. Bouwen is samenwerken, samenwerken is communiceren. Communiceren gebeurt vanaf nu digitaal, aldus het E-Commerce Platform Bouw. Deze stichting heeft tot doel het ict-gebruik in de bouw te bevorderen. Het gebruik van ict moet de concurrentiepositie versterken van de gehele Nederlandse bouwbranche ten opzichte van het buitenland, maar ook ten opzichte van andere branches die met behulp van ict de bouwbranche makkelijker kunnen betreden. Achterstand Hoewel het gebruik van internet toeneemt, wordt het vooral gebruikt als vervanging van de fax (e-mail) of een brochure (website). Interactieve activiteiten zoals het inkopen en verkopen van bouwmateriaal of het projectbeheer gebeuren nog nauwelijks on line. Bouwbranche en minister achter campagneUniek is dat alle 10 de brancheorganisaties in de bouw achter het initiatief staan. De brancheorganisaties zien het als een gezamenlijk belang dat het gebruik van ict in de branche snel toeneemt. Snelle verandering De campagne richt zich op bedrijven in zowel de uitvoerende als de toeleverende bouw. Deze groep bestaat uit zo'n 15.000 (gespecialiseerde) aannemers, 1.000 handelsbedrijven, 1.200 transportbedrijven en 3.000 industriîle bedrijven. |
![]() |