Tieners kiezen voor gratis sms-berichten
Helft internetters stoort zich aan reclame op startpaginaRIJSWIJK Ongeveer de helft van de Nederlandse internetgebruikers stoort zich aan reclamebanners op de startpagina van hun browser. De internetters hebben liever digitale routeplanners en tv-gidsen onder handbereik. Die ontbreken evenwel vaak op hun internetportaal, blijkt uit onderzoek van Blauw Research onder 939 internetters. Toch blijven de meeste gebruikers trouw aan hun startpagina. Bijna 70 procent heeft het afgelopen jaar niet gewisseld. Eenderde gebruikt de homepage van de eigen provider als startpunt voor het surfen. Zo'n 13 procent heeft de pagina door iemand anders laten instellen. Hoewel de startpagina de eerste pagina is die verschijnt als de gebruiker het internet op gaat, maakt maar eenderde van de ondervraagden dagelijks gebruik van de diensten die daar op staan. Nieuwsrubrieken en zoekmachines zijn de populairste diensten. Gratis diensten De voorkeur voor andere diensten is sterk aan leeftijd gebonden. Tieners kiezen voor chatten, games, gratis sms-berichten en elektronische postkaarten. Twintigers klikken veel door naar sites over reizen en werk. Overheidsdiensten worden voornamelijk door internetters ouder dan veertig gebruikt. Reissites zijn behalve bij jongeren ook populair bij ouderen boven de vijftig. Het onderzoek van Blauw Research wordt gesponsord door het bedrijfsleven. |