Ict & Media 27 juli 2000

Britse bedrijven zien af van dotcom

LONDEN – Steeds meer Britse bedrijven zien af van de aanvulling dotcom (.com) achter hun naam.

Zij vinden dat het achtervoegsel een negatieve bijklank heeft gekregen. De ondernemingen willen niet meer met de handel via internet vereenzelvigd worden.

Het jongste voorbeeld is een handel voor natuurlijke gezondheidsproducten. Thinknatural schrapte begin deze week dotcom. Het bedrijf besloot de verkoop van zijn producten te concentreren via de traditionele wegen, zoals catalogi. Thinknatural behoudt nog wel zijn website.

De online-koorts lijkt af te nemen, bevestigt een directeur van een adviesbureau voor internethandel in de Britse krant The Independent. Dotcom in de naam stond voor een nieuw businessmodel, een nieuwe manier van zaken doen. Het wekt volgens hem echter nu negatieve associaties. Inmiddels gaat het er op lijken dat er geen droog brood mee is te verdienen, aldus de adviseur. Verder maakt de internethandel een heleboel mensen overbodig.