Ict & Media 13 juli 2000

Brussel wil goedkopere internettoegang

Europa neemt
stappen tegen spam

BRUSSEL – Computergebruikers kunnen zelf maatregelen nemen tegen de overdaad aan reclame via e-mail, als het aan de Europese Commissie ligt. Wie via de elektronische brievenbus commerciële boodschappen wil ontvangen, moet dat voortaan apart aangeven. Deze regeling, zogeheten 'opt-in', moet het internetproviders onmogelijk maken automatisch ongewenste reclame door te geven.

Ondernemingen kunnen goedkoop en snel persoonlijke reclame sturen naar internetgebruikers via hun e-mailadres. De Europese consumentenorganisatie BEUC verzet zich tegen dit bombardement van elektronische reclame of 'spam'.

Europees commissaris Liikanen (telecommunicatie) sluit zich met een woensdag gepresenteerd voorstel hierbij aan. De EU-lidstaten en het Europees Parlement moeten hiermee nog wel instemmen. Volgens de woordvoerder van Liikanen zal de regeling na goedkeuring in de hele EU van kracht zijn, ook voor Amerikaanse internetproviders of e-mailondernemingen als Hotmail.

Liikanen presenteerde woensdag overigens een breed pakket aan technische wetgevende maatregelen om de telecommunicatiemarkt in de Europese Unie verder te liberaliseren. Daardoor moet ook internettoegang goedkoper en voor meer burgers bereikbaar worden.

Een van de regelingen die de Finse eurocommissaris voorstelt, is een liberalisering van het laatste deel van oude koperen telecomnetwerken. Het gaat het om dat deel van het netwerk dat van het centrale net naar de telefoon- of internetaansluiting in woningen loopt. In zes EU-lidstaten, waaronder Nederland, is ook dit deel van de markt al geliberaliseerd.

Verder wil Liikanen de Europese Commissie de mogelijkheid geven vertegenwoordigers van post- en telecomondernemingen aan te wijzen, die moeten toezien op de publieke toegang tot het moderne satellietverkeer en mobiele communicatie. Daarmee hoopt de Europese Commissie onder meer de betaalbaarheid van moderne communicatiemiddelen in de toekomst te verzekeren.