Ict & Media 6 juli 2000

Internetklanten
50 gulden terug

DELFT – Alle 54.000 kabelinternetters van Casema ontvangen ƒ 50 terug omdat de snelheid van de kabel geringer is dan menigeen had gedacht. Bovendien krijgen de internetters een korting van een kwart op de abonnementskosten van ƒ 60 per maand totdat de problemen voorbij zijn.

Dat is de uitkomst van onderhandelingen dinsdag tussen de Consumentenbond en Casema. Casema, dat in onder meer Noord–Holland, Zuid–Holland en Brabant internet verkoopt onder de naam Wanadoo, gaat per gemeente kijken naar de problemen. Pas als die in de gehele gemeente voorbij zijn, gaan de abonnementskosten weer omhoog. Casema–klanten in gebieden waar geen oplossing voor te vinden is, krijgen een nieuw voorstel.

Klanten van Casema kunnen via de kabel tegen een vast bedrag onbeperkt van internet gebruik maken. Het bedrijf heeft volgens een woordvoerder van de Consumentenbond beloofd helder te communiceren en duidelijk te maken wat een klant precies krijgt als hij een abonnement neemt voor kabelinternet.

Zo denkt Casema dat alle problemen binnen drie maanden opgelost kunnen zijn, maar het bedrijf geeft zichzelf de tijd tot het einde van het jaar. „We zijn bezig om de infrastructuur aan te passen”, aldus een woordvoerder. „De klantenstop die we twee maanden geleden hebben ingevoerd blijft voorlopig gehandhaafd. We willen onze abonnees een gemiddelde datasnelheid aanbieden die gelijk staat aan nu wat ook per telefoon mogelijk is. Tenslotte willen we tegengaan dat mensen buitensporig veel data binnenhalen.”

De problemen ontstonden toen bleek dat de kabelverbindingen van Casema tergend langzaam zijn. Boze klanten eisten op hoge toon hun geld terug en de Consumentenbond riep op een kwart van het abonnementsgeld niet te betalen. Bij de Wanadoo Internet Gebruikers Groep (Wigg) kwamen meer dan 10.000 klachten binnen.

De Wigg, met 2000 leden, is overigens ontevreden over de uitkomst. Volgens woordvoerder R. Nyns is de schadevergoeding slechts symbolisch. „Veel mensen hebben uren met de helpdesk aan de telefoon gehangen. Bovendien staat het bedrag in geen verhouding tot de abonnementskosten.”

Ook vindt Nyns dat Casema niet duidelijk heeft gemaakt hoe helder het gaat communiceren. „Het blijft schimmig. We zullen dit voorstel voorleggen aan onze achterban. Ik acht overigens de kans groot dat die niet akkoord gaat. Mocht dat inderdaad zo zijn dan beginnen we een procedure.”