Ict & Media 6 juli 2000

Online reisbureau verre van ideaal

DEN BOSCH – Online een reisje boeken, blijkt in de praktijk niet eenvoudig. Op de helft van alle reisbureausites kan helemaal geen reis worden geboekt. Mocht de vakantieganger een site hebben gevonden waarop dit wel kan, dan wordt hij vaak overladen met invulformulieren.

Dit blijkt uit onderzoek van het Bossche bedrijf Multiscope naar de prestaties van de reisbranche op internet. In totaal werden 95 sites bekeken van reisorganisaties uit West–Europa, de Verenigde Staten en Canada.

Online reisbureaus, die geen fysieke vestigingen hebben en alleen op internet opereren, komen het slechtst uit de test. Ze hebben vaak een rommelig karakter, omdat de site maar in één taal leesbaar is. Daarnaast bieden deze organisaties niet–relevante producten en diensten aan.

Luchtvaartmaatschappijen doen het een stuk beter op internet. Op bijna 90 procent van de websites kan de vakantieganger een bestemming uitzoeken en direct boeken. In driekwart van de gevallen wordt maar één keer om het adres gevraagd.

Bij een meerderheid van de luchtvaartorganisaties kunnen vaste klanten bovendien profiteren van kortingen. Op sites van reisbureaus en touroperators kan dit slechts in tien procent van de gevallen.