Ict & Media 29 juni 2000

Veel ontslagen en faillissementen in korte tijd

Internetsector verliest glans

Van onze redactie digitale media
NEW YORK - De hevige turbulentie in de internetsector heeft in een half jaar tijd 5398 werknemers hun baan gekost en achttien faillissementen opgeleverd.

Dat blijkt uit een studie van het Amerikaanse onderzoeksbureau Challenger, Gray & Christmas onder dotcombedrijven.

Onder bedrijven die failliet gingen zijn kledingwinkel Boo.com (400 ontslagen) en de door Walt Disney gefinancierde speelgoedzaak Toysmart (170 ontslagen). Ook gerenommeerdere bedrijven als Amazon.com en AltaVista zetten mensen op straat om kosten te drukken en niet kopje onder te gaan.

Afgelopen vrijdag ging opnieuw een schok door de internetwereld toen uit onderzoek bleek dat de kas van Amazon.com, 's werelds grootste e-tailer, bijna leeg is. Op de effectenbeurs van New York duikelde het aandeel bijna 20 procent en sleepte het andere internetbedrijven in zijn val mee. Volgens analisten zal het met Amazon wel loslopen. Door zijn sterke marktpositie kan het prijzen verhogen en minderheidsbelangen in andere internetbedrijven verkopen, mochten investeerders er de stekker uittrekken.

E-commerce
Uit onderzoek van Pro Active International onder meer dan 200.000 internetgebruikers in 15 Europese landen blijkt dat het belang van e-commerce nog wel stijgt. De totale verkopen in Europa via internet komen dit jaar uit op meer dan ƒ 108 miljard. Al 7,8 procent van alle Europeanen van 15 jaar en ouder koopt dit jaar iets via de computer.

Duitsland en Groot-Brittannië zijn veruit de grootste e-commercemarkten van Europa. Zij zijn goed voor tweederde van de omzet. In Nederland komen de internetverkopen in 2000 op ƒ 6 miljard.

Het grootste deel van e-commercetransacties betreft zakelijke aankopen. Privé-aankopen zijn goed voor ƒ 47 miljard. In Nederland kopen particulieren dit jaar voor ƒ 2 miljard.