Ict & Media 22 juni 2000

Een reis boeken
via internet

Van onze redactie digitale media
Reizigers die een vliegticket via internet willen boeken, kunnen hun licht opsteken bij het Amsterdamse bedrijf Clicketing.com. Bezoekers van de site geven zelf aan hoeveel geld ze willen betalen voor de reis. Clicketing.com zoekt bij deze prijs een ticket. „Hoe flexibeler de reiziger, hoe lager de prijs”, belooft het bedrijf.

Zodra de order is geplaatst, speelt Clicketing.com deze door naar de diverse airlines. Zij kijken of er nog stoelen vrij zijn en of ze de reiziger voor zijn prijs mee willen nemen. Binnen drie werkdagen hoort de reiziger of en zo ja, bij welke vliegtuigmaatschappij zijn reis is geboekt.

„We hebben inmiddels een paar honderd orders gehad”, vertelt directeur Floris Italianer van het Amsterdamse bedrijf, waar in totaal 15 mensen werken. „Ongeveer 75 procent van de orders wordt daadwerkelijk geplaatst. Een aantal mensen trekt zich bij de betaling terug”.

Niet alleen de reiziger, ook de airlines varen wel bij deze digitale manier van boeken. „Ze kunnen stoelen, die anders leeg zouden blijven, verkopen, zonder te hoeven adverteren.”

„Je ziet dat mensen moeten wennen aan het medium. Sommigen proberen gewoon een raar bedrag, bijvoorbeeld voor 300 gulden naar New York. Dat lukt natuurlijk niet. Wij geven prijsadviezen, en als mensen daar te ver vanaf wijken, redden ze het niet”.

Wachten
„Bij reguliere reisbureau's moet je vaak wachten tot je geholpen wordt. Wij zijn 24 uur per dag beschikbaar. Twee klikken, en je bent klaar”, licht Italianer toe. „Je kunt op meerdere plaatsen tegelijk een prijs noemen. Dat vergroot de flexibiliteit. Onze insteek is een goede deal met de klant, gebaseerd op hun flexibiliteit”.

Het bedrijf wil aan het eind van dit jaar in vijf Europese landen actief zijn. Welke landen dit worden, kan Italianer nog niet zeggen. „Verder gaan we per 1 september ook met hotels aan de gang, en per 1 oktober met huurauto's.”

Onderzoek
In opdracht van Clicketing.com heeft het onderzoeksbureau Interview NSS de houding van Nederlanders ten aanzien van het boeken van vakanties onderzocht. Hieruit kwam naar voren dat 43% van de ondervraagden niet het gevoel heeft financieel voordeel te behalen wanneer hij of zij zich flexibel opstelt; 61% van de ondervraagden wil meer invloed uitoefenen op de prijs; verder zei 41% van de ondervraagden dat hij of zij niet altijd de meest voordelige reis geadviseerd krijgt, terwijl 14% dat gevoel soms heeft.