Ict & Media 8 juni 2000

Eerste klachtenservice op internet

Klagen op het web

Van onze redactie digitale media
Een nieuwe wasmachine: na drie weken is het apparaat kapot. Onfatsoenlijk behandeld door de account manager. Ongewenste voortzetting van een abonnement. Wie ontevreden is over een bedrijf, product of dienst kan op www.klagen.nl zijn grieven kenbaar maken.

Het probleem is bekend. Je hebt een aankoop gedaan die niet aan de verwachtingen voldoet. Of je bent slecht behandeld. Wil je klagen, dan krijg je vaak te maken met ingewikkelde procedures. Www.klagen.nl wil het de consument gemakkelijk maken. Bezoekers kunnen klagen „over alle bedrijven in Nederland”.

Wil je klagen dan moet je op de site een formulier invullen: aan welk bedrijf is de klacht gericht, wat is de inhoud van de klacht en wat verwacht je van het bedrijf.

Klagen kan in principe over alle bedrijven in Nederland, uitgesloten de (semi-) overheidsinstanties zoals politie, brandweer en ziekenhuizen. Daarvoor wordt verwezen naar de Nationale ombudsman.

Na het indienen van de klacht achterhaalt www.klagen.nl de juiste contactpersoon van het bedrijf en stuurt deze een klachtenbrief, waarin gevraagd wordt binnen een week te reageren. Tevens wordt gevraagd zo snel mogelijk, in elk geval binnen een maand, de klacht op te lossen. Slaagt het bedrijf daar niet in, dan helpt www.klagen.nl aan juridische ondersteuning.

Www.klagen.nl ging maart 2000 in de lucht. Volgens eigen zeggen werkt het digitale klaagrecept prima. „Uit reacties van de eerste gebruikers van onze klachtenservice blijkt dat maar liefst 75 procent van de behandelde klachten binnen 1 maand naar tevredenheid wordt opgelost”.

www.klagen.nl