Justitie laat met regelgeving elektronische handelDEN HAAG Nederlandse consumenten die iets kopen via internet of een postorderbedrijf, hebben voorlopig nog geen extra wettelijke bescherming. Europese richtlijnen schrijven extra eisen voor waaraan verkopers op afstand moeten voldoen, maar Nederland heeft die nog niet omgezet in nationale wetgeving. Afgelopen weekeinde verstreek de termijn van drie jaar die stond voor de implementatie. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Justitie gaat de omzetting in nationale regels trager, omdat de regeling volgens hem zeer ingewikkeld is, zowel technischjuridisch als beleidsmatig. Bovendien zijn er verschillende departementen bij betrokken, want het gaat onder meer om regels op het gebied van telecom en privacy. De Europese richtlijnen geven de consumenten bepaalde juridische garanties, die nu alleen nog in gedragscodes staan. Zo moeten internetondernemers straks verplicht op hun website vermelden dat de koper binnen een week alsnog van de aankoop mag afzien, zonder opgaaf van reden. Staat de herroeping niet op de site, dan heeft de koper drie maanden de tijd om van zijn koop terug te komen mits het product niet beschadigd is. De verkoper moet het aankoopbedrag binnen een maand terugbetalen. Ook moet de internetverkoper duidelijk vermelden wat de leveringskosten van het artikel zullen zijn. Volgens Justitie bestaat er door de vertraging geen acuut probleem of nadeel voor consumenten. Vooruitlopend op de richtlijnen werken internetondernemers vaak al op die manier, uit concurrentieoverweging. De woordvoerder weet niet wanneer de implementatie zal plaatsvinden, maar het komt vaker voor dat die niet binnen de gestelde termijn gebeurt. Het departement zal volgens hem zo spoedig mogelijk met een nota komen, waarna de Tweede en daarna de Eerste Kamer zich nog erover moeten buigen. |