Lagere prijzen niet uitgesloten
Ahold bouwt aan elektronische inkoopbeursZAANDAM Samen met tien internationale branchegenoten werkt detailhandelsconcern Ahold aan een inkoopbeurs op internet. Deze WorldWide Retail Exchange moet de handel tussen ruim 100.000 leveranciers, distributeurs en detaillisten vereenvoudigen. De virtuele marktplaats gaat deze zomer van start. De nieuwe manier van handelen gaat niet alleen veel sneller, maar levert de concerns ook kostenbesparingen op. Daarvan profiteren ook de klanten, aldus Ahold. De consument moet voor het eind van het jaar al artikelen tegen duidelijk lagere prijzen kunnen inslaan. De eerste paar jaar zijn investeringen in de nieuwe beurs nodig van ongeveer 100 miljoen euro ( 220 miljoen). Andere partners in het project zijn onder meer het Britse Kingfisher, Tesco en Marks & Spencer. Ook Safeway en Target in de Verenigde Staten zijn bij de plannen betrokken. Actief Ahold, de moeder van Albert Heijn, is de laatste maanden actief in het opzetten van nieuwe internetdiensten. Zo maakte het concern onlangs bekend boodschappen thuis te willen bezorgen die via internet zijn besteld. Het idee van een virtuele marktplaats is niet nieuw. Diverse branches doen momenteel onderzoek om centraal producten in te kopen. Ook consumenten bundelen via het wereldwijde net hun krachten. Via de kabels van de virtuele wereld wordt al een tijdje opgeroepen tot acties tegen de hoge benzineprijzen. Het internetbedrijf UnitedConsumers.com neemt daarin het voortouw. Het bedrijf wil bij een grote oliemaatschappij een consumentenkorting bedingen op de inkoop van benzine, gas en diesel. |