Ict & Media 30 maart 2000

Orde scheppen
in gsm-aanbod

Van onze redactie digitale media
De werkdag is voorbij. Je doet een dutje in de trein. En daar begint plotseling iemand hardop te praten. „Hi, met Elly”. Irritant of niet, je beseft dat het mobiel bellen verder oprukt. Steeds meer mensen hebben zo'n telefoon. Het aanbod van abonnementen en toestellen stijgt snel. De site www.nlmobiel.com wil orde scheppen in het overvloedige gsm-aanbod.

GSM (de letters staan voor Global System for Mobile Communications) is een digitaal netwerk, dat mobiel bellen mogelijk maakt. De laatste jaren heeft de mobiele telefonie een hoge vlucht genomen. Merken te over: Siemens, Motorola, Ericcson, Nokia, Samsung. Gebruikers zien door de bomen het bos niet meer.

Wie zich door het oerwoud van de mobiele telefonie begeeft, komt voor talloze keuzemogelijkheden te staan. Wat is bij mijn belgedrag het beste toestel? Welke provider kies ik? Neem ik een abonnement, of werk ik met een prepaid-card? Aanbieders op de telecommarkt kunnen met mooie aanbiedingen komen, maar als het product niet is toegesneden op de gebruiker kan een ogenschijnlijk goedkoop toestel of abonnement wel eens vervelend uitpakken.

Belprofiel
Per dag bezoeken tussen de 300 en de 350 mensen www.nlmobiel.com. De site is ontwikkeld door de bedrijven Pellegrom Telecom bv in Waardenburg en Diamond Systems Control (DSC) in Dordrecht.

Na een jaar proefdraaien zijn recent enkele belangrijke vernieuwingen doorgevoerd. Aanvankelijk stonden er slechts een selectie mobiele aanbieders op. Inmiddels zijn alle aanbieders en abonnementen vertegenwoordigd.

Unieke aan de site is dat de gebruiker er objectieve adviezen kan inwinnen. Aan de hand van een aantal voorwaarden wordt het belprofiel van een bepaald persoon vastgesteld. Zo kan de gebruiker invullen of hij een prepaid–card of een abonnement wil, wat het gewicht van het toestel moet zijn, en wat de limiet van de standby-tijd en de gesprekstijd moet zijn. De uitkomst van de ingevulde criteria bepaalt welk toestel, welke provider en welke abonnementsvorm het voordeligst is. Na het maken van een keuze kan het gewenste toestel 'on line' besteld worden.

Particuliere markt
„Doelgroepen zijn de particuliere markt en de kleinere bedrijven”, licht directeur L. Pellegrom van Pellegrom Telecom toe. „De grotere bedrijven nemen vaak meer dan vijf abonnementen. Daarvoor hebben we speciale bussinessabonnementen, die niet op deze site staan. De grote bedrijven hebben uiteenlopende belvolumes per bedrijf. Voor hen hebben we een soort multi-abonnement, of een op maat gesneden abonnement.”

„We kunnen het zoekpatroon van bezoekers op de server nauwkeurig volgen. Laatst hadden we op een dag 40 bestellingen. Daarvan werden er 30 gecanceld, toen duidelijk werd dat ook verzendkosten berekend worden.” Dus hebben we de verzendkosten achterwege gelaten, en steeg de verkoop.

Pellegrom hoopt dat de site zich op korte termijn ontwikkelt tot een „hele complete vraagbaak op gebied van mobiele communicatie”. In een speciale FAQ-rubriek (Frequently Asked Questions) kunnen vragen gesteld worden, zoals: „Ik ga voor vijf maanden naar Frankrijk en wil graag een mobiele telefoon met abonnement in Nederland kopen. Wat is het voordeligste abonnement hiervoor?”

Over het budget kan de directeur weinig loslaten. In ieder geval gaat er „heel erg veel geld” in het project om, wat de beide bedrijven ooit terug hopen te verdienen.