Ict & Media | 16 maart 2000 |
Nederlanders in Europees inkoopplatformSamen sterk staanVan onze redactie digitale media Door samen te kopen, staan consumenten sterker. Internet is hiervoor het platform bij uitstek, zegt John Palmer, mede-oprichter van LetsBuylt.com. Batterijladers, remschijfsloten, keyboards, kurkentrekkers, knuffels, koortsthermometers of inkjetprinters: het is zo gek niet te verzinnen of het is mogelijk deze spullen via de website aan te schaffen. Geïnteresseerde bezoekers schrijven zich in op een bepaald artikel. Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe lager de prijs uiteindelijk is. Dit principe, het zogeheten 'co-buying', betekent volgens LetsBuylt.com een radicale verandering in de verhouding tussen producent en consument: niet de aanbieders, maar de kopers bepalen -tot op zekere hoogte- de prijs. We bieden consumenten kwaliteitsproducten voor een prijs die ze zelf kunnen beïnvloeden. Daarnaast creëren we voor producenten en distributeurs een compleet nieuw afzetkanaal, zegt Palmer. Hoge vlucht De website is in meerdere talen te raadplegen. LetsBuylt is dan ook niet alleen in Nederland actief, maar ook in 10 andere landen, waaronder Groot-Brittannië, Duitsland, België en Frankrijk. In Zweden, waar het bedrijf vorig jaar van start ging, heeft het zo'n vlucht genomen dat voor de Zweedse site inmiddels 45.000 verschillende aanbiedingen bij leveranciers zijn bedongen. Verschil We willen een plaats zijn waar consumenten virtueel samenkomen om hun krachten te bundelen. Aanvankelijk zal het aanbieden van artikelen met korting het hoofddoel zijn. We willen uitgroeien tot een Europees verzamelpunt voor iedereen die met medestanders iets wil bereiken. |
![]() |