Ict & Media 16 maart 2000

Nederlanders in Europees inkoopplatform

Samen sterk staan

Van onze redactie digitale media
De aanschaf van merkproducten is niet voor iedereen weggelegd. De hoge prijs is vaak het grote struikelblok. Maar er gloort hoop. Via de website van LetsBuylt.com kunnen consumenten een lage prijs bedingen.

„Door samen te kopen, staan consumenten sterker. Internet is hiervoor het platform bij uitstek”, zegt John Palmer, mede-oprichter van LetsBuylt.com.

Batterijladers, remschijfsloten, keyboards, kurkentrekkers, knuffels, koortsthermometers of inkjetprinters: het is zo gek niet te verzinnen of het is mogelijk deze spullen via de website aan te schaffen.

Geïnteresseerde bezoekers schrijven zich in op een bepaald artikel. Hoe meer mensen zich inschrijven, hoe lager de prijs uiteindelijk is. Dit principe, het zogeheten 'co-buying', betekent volgens LetsBuylt.com een radicale verandering in de verhouding tussen producent en consument: niet de aanbieders, maar de kopers bepalen -tot op zekere hoogte- de prijs.

„We bieden consumenten kwaliteitsproducten voor een prijs die ze zelf kunnen beïnvloeden. Daarnaast creëren we voor producenten en distributeurs een compleet nieuw afzetkanaal”, zegt Palmer.

Hoge vlucht
De kortingen kunnen oplopen tot honderden guldens per product. Het assortiment loopt momenteel uiteen van elektronica- en computerapparatuur tot speelgoed, parfum en keukengerei, maar Palmer hoopt zo snel mogelijk het co-buyingsprincipe uit te breiden met andere producten. Op korte termijn betekent dit dat er een aantal nieuwe categorieën bijkomen en er een spaarsysteem zal worden ontwikkeld. In de toekomst wil LetsBuylt.com meer diensten aanbieden als co-buy, bijvoorbeeld reizen.

De website is in meerdere talen te raadplegen. LetsBuylt is dan ook niet alleen in Nederland actief, maar ook in 10 andere landen, waaronder Groot-Brittannië, Duitsland, België en Frankrijk. In Zweden, waar het bedrijf vorig jaar van start ging, heeft het zo'n vlucht genomen dat voor de Zweedse site inmiddels 45.000 verschillende aanbiedingen bij leveranciers zijn bedongen.

Verschil
„Een groot onderscheid met andere e-commercesites is dat wij aanbiedingen presenteren die vooraf bij leveranciers zijn bedongen. Het verschil met veilen is dat op onze site een groot aantal geïnteresseerden de prijs niet omhoog, maar juist naar beneden brengt”, zegt Palmer. Krijgt bij een veiling de hoogste bieder het artikel, bij LetsBuylt.com mogen alle inschrijvers zich de eigenaar van het product noemen.

„We willen een plaats zijn waar consumenten virtueel samenkomen om hun krachten te bundelen. Aanvankelijk zal het aanbieden van artikelen met korting het hoofddoel zijn. We willen uitgroeien tot een Europees verzamelpunt voor iedereen die met medestanders iets wil bereiken.”

www.letsbuyit.com