Ict & Media 9 maart 2000

Internet moet Macintosh
dichter bij klant brengen

MAASTRICHT – Het adagium 'kijken, maar niet kopen' geldt ook op internet. Detailhandelsketen Macintosh wil via de electronische snelweg dan ook vooral zijn bestaande winkelactiviteiten ondersteunen.

Consumenten oriënteren zich virtueel en gaan vervolgens naar de winkel om iets te kopen, is de bevinding van Macintosh. Onder de paraplu van het concern vallen onder meer kledingwinkel Superconfex, schoenenketen Dolcis en Manfield, meubelketen Piet Klerkx en de fietsenwinkels van Halfords.

„Mensen willen schoenen toch passen voordat zij ze aanschaffen”, zei bestuursvoorzitter G. Beijer tijdens de presentatie van de jaarcijfers van zijn bedrijf. Beijer ziet internet vooral als een handige manier om met de klant te communiceren. „Op korte termijn verwachten wij daar geen substantiële inkomsten uit te halen.”

Vorig jaar oktober waagde Macintosh zich met MyWeb op de markt voor gratis internetaanbieders. Inmiddels telt de provider 100.000 klanten. Die beschikken allemaal over de klantenkaart MyCard, waarmee zij korting krijgen in de echte winkels van het concern. De Macintosh-topman streeft ernaar om ook andere winkeliers bij het initiatief te betrekken. Hij zegt daarvoor inmiddels met een aantal gegadigden in gesprek te zijn.

De Maastrichtse onderneming trekt met ruim ƒ 10 miljoen gulden dit jaar twee keer zo veel geld uit voor internetavonturen als vorig jaar. Zij mikt op een verdubbeling van het aantal MyWeb-leden.