ICT & MEDIA | 2 maart 2000 |
Zie ook: Kantoor in zakformaatEen computer met een luchtjeDoor S. M. de Bruijn Coca Cola, Granini, Fa en andere bekende merken zitten in het assortiment. Wie op het scherm kiest voor een van de producten krijgt een commercial te zien, waarbij de reclamevideo ondersteund wordt met het bijbehorende geurtje. Het zit knap in elkaar: de commercial van Coca Cola begint met een aantal ijsblokjes op de bodem van een glas frisse, koele lucht stroomt de kijker toe die smachtend omhoog kijken in afwachting van de cola. Zodra het bruine vocht in het glas stroomt, verandert de geur onmiddellijk in de penetrante lucht van de frisdrank. Soortgelijke trucs haalt de Web Kiosk uit met chocoladekoekjes, sinaasappelsap en mokkapudding. De techniek van de Web Kiosk is relatief eenvoudig: vlak onder het beeldscherm zit een klein gaatje, waaruit voortdurend lucht stroomt. Die is afkomstig uit een compressor, waarin zich gefilterde, gekoelde en gedroogde lucht bevindt. Afhankelijk van het gewenste aroma stroomt de lucht door een of meer glazen buisjes, waarin de actieve geurcomponenten bewaard worden, geabsorbeerd aan korreltjes van ongeveer een millimeter groot. Een ventielsysteem zorgt dat de lucht precies op het juiste moment naar buiten komt, afhankelijk van de bijbehorende commercial. De kiosk die NCR of Cebit laat zien, heeft 24 verschillende geuren in huis, maar Aerome levert naar believen de odeur van een tiental gerenommeerde parfumhuizen. Ook de lucht van rijpe perziken bij een ovenverse vlaai of van pas gemaaid gras bij een advertentie voor grasmaaiers is mogelijk. De lucht van kattenbrokjes, aardappelschillen en van schroeiend rubber ontbreken nog in het assortiment. |
![]() |