ICT & MEDIA 24 februari 2000

„Vraagtekens bij objectiviteit Consumentenbond”

Klagende Superwebklanten
krijgen geld terug

ROTTERDAM – Gedupeerde klanten van de Rotterdamse internetprovider Superweb krijgen hun geld terug. Superweb denkt dat alle problemen in april voorbij zijn.

Superweb biedt in de regio Rotterdam internet aan zonder telefoontikken in rekening te brengen. Daarvoor betalen klanten ƒ 35 per maand. Alleen blijkt Superweb onbereikbaar te zijn. De Consumentenbond heeft de afgelopen weken vanuit verschillende plaatsen meer dan 150 keer geprobeerd bij Superweb in te bellen. Het lukte niet om contact te krijgen.

De directie van Superweb is teleurgesteld in de Consumentenbond. „We hebben afgesproken dat zij me de kans zouden geven om alle problemen op te lossen”, zegt directeur H. de Jager. „We zijn daar hard mee bezig en doen dat in fases. Nu hebben ze toch een onderzoek gedaan en me daarmee niet de kans gegeven de werkzaamheden af te ronden.”

Vraagtekens
Ook zet De Jager zijn vraagtekens bij de objectiviteit van de Consumentenbond. „Zij doen zaken met de providers World Online en Consunet. Aan de andere kant doen ze dus ook onderzoek naar andere providers. En ondanks de afspraak dat zij pas zouden testen als al onze problemen voorbij zouden zijn, hebben ze dat niet gedaan. Dat geeft te denken.”

Het verhaal Superweb hangt aan elkaar van problemen. Het begon al bij de introductie van het product in oktober vorig jaar. Tienduizenden Rotterdammers meldden zich aan. Slechts 15.000 mensen werden toegelaten. Vervolgens bleek Superweb niet over genoeg telefoonlijnen te beschikken omdat leverancier Eneco veel meer lijnen had verkocht dan hij kon leveren. Er kwamen meer dan 6000 klachten binnen.

Superweb eiste in een bodemprocedure een schadevergoeding van ƒ 150 miljoen van Eneco, maar het duo kwam onderling tot een schikking. Weer later riep de Consumentenbond op om geen abonnement te nemen op Superweb totdat de provider de zaakjes op orde had.