WLTO gaat concurrentie met supers aan
Verkoop van agrarische producten via internetVan onze redactie economie DEN HAAG Al dit jaar gaat een virtuele boerensupermarkt de concurrentie met de grote supers aan. Via het internet kan de consument rechtstreeks bij de boer bestellen. Hierdoor krijgen agrariërs een hogere prijs voor hun product en kunnen ze meer voor het milieu doen. Ook kan er direct op de vraag van klanten worden ingesprongen. De Westelijke Land- en Tuinbouw Organisatie (WLTO) heeft dit project gisteren gepresenteerd in de Tweede Kamer. De buitensporige winstmarges van de supermarkten zijn veel fracties in de Tweede Kamer een doorn in het oog. Het is een schande dat supermarkten stuntacties organiseren met primair voedsel, vindt kamerlid Ter Veer (D66). De WLTO wil het verkoopkanaal wijzigen. Tussen boer en consument zit dan alleen nog een distributiecentrum. De virtuele super moet een compleet supermarktassortiment kunnen aanbieden. Die producten zullen in sobere verpakking worden aangeboden, omdat de consument toch vanwege de kwaliteit voor de e-commerce kiest. In overleg met natuur- en milieuorganisaties wil WLTO ook aan de klanten uitleggen hoe de boeren met de omgeving omspringen. De hogere prijs voor de boeren is de consument misschien toch een zorg. Milieu spreekt de mensen meer aan, verklaart G. Titulaer, algemeen secretaris van de WLTO. De Tweede Kamer is gisteren ook geïnformeerd door de mededingingautoriteit NMa over het toezicht op de macht en samenwerking van supermarkten. Volgens Ter Veer houdt de NMa de sector scherp in de gaten. Momenteel onderzoekt de NMa de overname van Groenwoudt-supers door het Laurus-concern. Te veel winst Minister Brinkhorst (Landbouw) meldde de Kamer dinsdag dat hij niets ziet in het idee om boerenprijzen op het etiket van supermarktproducten te zetten. Hierdoor zou de consument zich afwenden van de ondernemers die te veel winst maken, dacht de Kamer. Het is te vroeg om nu de handdoek in de ring te gooien, vindt Ter Veer. Hij wil de dubbele etikettering op de agenda houden, zeker nu de WLTO een alternatief voor de 'oneerlijke' supermarktproducten gaat aanbieden. |