ICT & MEDIA 10 februari 2000

Opbouw Floriade 2002 te volgen via internet

Aftellen geblazen
voor site in de knop

Van onze redactie digitale media
De eerste sneeuwklokjes en narcissen steken de kop op en zijn een voorbode van de naderende lente. Wie van planten en bloemen houdt, komt op de Floriade in 2002 volop aan zijn trekken. De opbouw van de wereldtuinbouwtentoonstelling is via internet te volgen. „Wij zijn de eerste Floriade met een website”, zegt Leslie Leijenhorst, voorlichter van Floriade.

Bollen, bloemen, planten, bomen, groenten en fruit. Het Floriadepark tussen Hoofddorp en Haarlem, zo'n 50 hectare groot, moet in 2002 een toverachtige aanblik bieden. De aanleg van het basispark is al ver gevorderd. Er zijn paden aangelegd, bomen geplant en de oevers van de Haarlemmermeerse plas zijn verfraaid met Belgische natuurstenen. „En dankzij de website melden nog steeds inzenders zich aan om een bijdrage te leveren”, zegt Leijenhorst.

„De site is zowel in het Engels als in het Nederlands. De helft van de sitebezoekers komt uit het buitenland”, vertelt de voorlichter. „We willen Floriade 2002 graag een internationaal tintje geven en een site op internet is dan bij uitstek geschikt om dat tot uitdrukking te brengen.”

Meer dan 700.00 keer werd de site inmiddels bezocht. „We willen het publiek met name informeren over de komst van de tentoonstelling, die in het teken van de tuinbouw staat. Veel potentiële Floriade-deelnemers kijken eerst op de site, voordat ze bij ons aan de bel trekken”, zegt Leijenhorst. „De consument wil met name informatie over openingstijden, toegangsprijzen en wandelmogelijkheden.”

Vacatures
Op de site staan ook alle vacatures. „We krijgen reacties binnen, al zijn dat er niet veel. Maar er zijn zeker mensen die via de site op het idee komen om bij ons te gaan werken.”

Of kaartverkoop via internet mogelijk zal zijn, durft Leijenhorst nog niet met zekerheid te zeggen. „Ik hoop dat het vanaf 2001 kan. Het volgen van de opbouw van de tentoonstelling is via de site in ieder geval mogelijk. De verkoop van promotie-artikelen heeft eveneens onze aandacht. Wellicht dat we ook foto's publiceren. Mensen kunnen dan een virtuele wandeling maken.”

www.floriade.nl