ICT & MEDIA | 10 februari 2000 |
Aankoopprijs schilderij belemmert zakendoen via internetDigitale stenen beroeren kunstvijverDoor W. L. van der Staaij Het Van Goghmusem, het Joods Historisch Museum en vele andere musea in binnen- en buitenland hebben de kloof al gedicht. Het Rijksmuseum, 's lands grootste en bekendste museum, kondigde anderhalve week geleden aan óók op internet te gaan. De late start is weloverwogen gebeurd: de mensen moesten zelf maar naar het museum komen. Die gedachte heeft het museum inmiddels laten varen. Het Kröller-Möllermuseum zit al ruim twee jaar op het net. We kunnen niet merken dat we minder bezoekers krijgen doordat we nu op internet zitten. Als dat zo zou zijn, waren er ook geen rijk geïllustreerde boeken op de markt verschenen, denkt het hoofd van de afdeling Communicatie & Public Relations, R. Keuning. Onze ervaring is niet dat door de komst van internet het aantal museumbezoeken direct daalt. Mensen bezoeken onze site gericht om informatie over openingsuren en toegangsprijzen op te zoeken, heeft hij gemerkt. De wervende werking van internet voor de kunstwereld kan ik moeilijk inschatten. Het is ook afwachten wat er gebeurt als je veel meer van jezelf laat zien. Maar mensen bezoeken musea, omdat ze een schilderij in het echt willen zien, zegt Keuning. Laagdrempelig KunstKontakt is een van de grotere Nederlandstalige kunstsites. Bedrijven of particulieren die op zoek zijn naar kunst, komen op de website afbeeldingen tegen van ruim 4000 kunstwerken, vervaardigd door meer dan 800 kunstenaars. Gemiddeld bezoeken elke dag zo'n 350 mensen de site. Voor een kunstsite is dat goed te noemen, vindt Spaan. De website van KunstKontakt heeft niet het doel de kunstverkopen in Nederland op te krikken. Daar wil ik reëel in zijn. Het verkopen van boeken of cd's via internet heeft zin, maar voor kunstwerken ligt dat anders. Als je een boek bestelt, weet je wat je krijgt. Een kunstwerk ziet er op een plaatje vaak anders uit dan in werkelijkheid. Het aankoopbedrag van een kunstwerk is ook een reden om niet direct iets van het net te kopen. Oriëntatie Een wereldwijd net brengt ook buitenlandse kunstenaars in beeld, maar de directeur van KunstKontakt verwacht niet dat de Nederlandse verkopen daardoor gevaar lopen. Een Japanner koopt via internet écht geen schilderij uit Nederland. Daar is de afstand te groot voor. Er kunnen uiteraard wel interessante contacten worden gelegd. Een grote verleiding voor de internettende kunstenaar is het afkijken van ideeën. Je komt vrij eenvoudig in aanraking met andere kunstvormen, bijvoorbeeld uit een land als Saudi-Arabië. Buitenlandse kunst is makkelijk te kopiëren zonder dat iemand direct alarm slaat. De Stichting Beeldrecht is opgericht om dergelijke fraude tegen te gaan, zegt Spaan. Kunstenaars hebben moeite met de opener houding die ze door de komst van internet moeten aannemen, vindt de KunstKontakt-directeur. Over het versturen van catalogi heb ik nog nooit iemand horen klagen dat het leidt tot plagiaat. Wanneer je moeite hebt met meer openheid, moet je schilderijen opslaan in een kluis. Dat is de beste bescherming tegen fraude. Alleen verkoop je dan niet veel. Andere mentaliteit De overheid oefent steeds meer druk uit op kunstenaars om meer aandacht aan marketing te besteden. De meeste kunstenaars zien een website eigenlijk alleen als promotie-instrument. Het is bovendien vrij goedkoop, Een dure catalogus is overbodig. Je ziet wel dat een aantal kunstenaars zich gaat richten op speciale mediakunst, maar dat zijn er slechts weinigen. Daarnaast kijken de kunstbemiddelaars, de galeries en andere uitleencentra met argusogen naar alle ontwikkelingen. Zij worden in hun voortbestaan bedreigd, denkt Spaan. Meedoen Oele denkt wel dat de meeste kunstenaars die nog niet online zijn, snel op internet gaan. Je bereikt daardoor veel meer mensen. Op internet staan galeries die je anders nooit had ontdekt. Veilingen Daarnaast veilen we kunst dat eigendom is van galeries. Zij kunnen uit ruimtegebrek nooit alle kunstwerken tentoonstellen. Voor die groep is het ideaal om wel alles op internet te etaleren, zegt De Hond. Met name bedrijven tonen interesse om via de internetveiling goedkoop en snel kunstwerken te kopen. Maar ook particulieren weten de digitale weg steeds vaker te vinden. Met name kunstenaars die bekend zijn, doen het erg goed. Zo hebben we pas zeven werken van moderne kunstenaars onder de hamer gehad, onder andere van Herman Brood en Karel Appel. Eenmaal heeft de veilingmeester een Picasso via het net verkocht, maar dat zijn uitzonderingen, erkent De Hond. We veilen geen oude meesters, daar moet je voor bij Christie's of bij Sotheby's zijn. Mikt Veiling.com met name op het midden en lagere segment, de twee Amerikaanse (internet)veilingen richten zich duidelijk op de topklasse. De Hond denkt niet dat Christie's of Sotheby's concurrenten van Veiling.com zijn. Wij hebben een totaal andere doelgroep. Met name jongeren bezoeken onze website, die op zoek zijn naar een leuk, niet te duur kunstwerk voor in de huiskamer. Christie's en Sotheby's hebben een naam hoog te houden. Het is moeilijk om ineens je beleid te veranderen. Zij willen hoe dan ook exclusief blijven. Waterdicht Om de kwaliteit van het gebodene niet helemaal uit het oog te verliezen, werkt de internetveiling met een beoordelingssysteem. Gebruikers kunnen aangeven wat hun ervaringen zijn met andere veilingdeelnemers. Biedt iemand een Anton Pieck aan met een krasje zonder dat hij dat van tevoren heeft aangegeven, dan komt dat op de site te staan. Een gewaarschuwd mens telt voor twee. |
![]() |