Westerse merknamen vogelvrij op Russisch internetMOSKOU Iedereen kan zich op het Russische World Wide Web namen van bekende westerse handelsmerken toe-eigenen. Derden openen dan ook steeds vaker een elektronisch adres onder de naam van een bekend westers product. Deze zogenoemde cyberkrakers bieden vervolgens via deze voor iedereen herkenbare adresnaam hun eigen commerciële diensten aan. Ook chanteren ze steeds vaker de oorspronkelijke merknaambezitters door hun het elektronische adres te koop aan te bieden voor een flinke som geld. Pogingen om deze cyberdiefstal te bestrijden, zijn tot nu toe op niets uitgelopen. De Russische wet blijkt namelijk niet te voorzien in de bescherming van westerse merknamen tegen deze vorm van misbruik. De voor registratie op het Russische internet verantwoordelijke organisatie beweert geen tijd te hebben om de aanvragen voor nieuwe elektronische adressen te controleren op eventuele onregelmatigheden. Zolang de Russische wet niet wordt aangepast, blijft de organisatie volgens een woordvoerder werken volgens het principe 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Slachtoffers van deze cyberdiefstal zijn onder meer bekende westerse bedrijven als Procter & Gamble, Mercedes-Benz, Kodak en Coca-Cola. De meesten hebben besloten zich voorlopig bij de situatie neer te leggen, nadat Kodak al tot twee keer toe een rechtszaak tegen 'zijn' cyberkraker had verloren. |