ICT & MEDIA 3 februari 2000

Openen e-mails levert centen op

Al surfend je
geld verdienen

Door Anick Jesdanun
NEW YORK – Het klinkt als een ongelofelijke droom, maar voor miljoenen Amerikanen is het al realiteit: geld krijgen voor de uren die je op het internet doorbrengt. Een van de belangrijkste aanbieders van het pay-to-surf (betaald krijgen om te surfen), All Advantage, noteerde in december zijn viermiljoenste aansluiting. Een concurrerend bedrijf kondigde deze week een nieuwe vorm van pay-to-surf aan: het biedt een vergoeding voor elke keer dat je je e-mail opent.

Er staat natuurlijk wel iets tegenover. Om recht te hebben op het geld moeten de surfers zich door een enorme berg reclame heen werken. Bovendien moeten ze veel persoonlijke informatie aan de aanbieder verstrekken en toestemming geven dat hun surfgedrag intensief wordt gevolgd, zodat de aanbieder precies weet waar de interesses van de internetgebruiker liggen, waar de adverteerders op hun beurt dan weer op kunnen inspelen.„We maken er geen geheim van dat we de gebruikers volgen over het net”, bekent Keith Smith, de oprichter van ePipo. Zijn bedrijf biedt 30 dollar voor elke 50 uur die een surfer per maand achter zijn beeldscherm zit. Hij wijst erop dat degenen die privacy willen tijdelijk het volgsysteem van zijn bedrijf kunnen uitschakelen. Zolang dat apparaat uitstaat, krijgen de surfers evenwel geen vergoeding. De vraag naar het betaalde internetten is zo groot, zegt Smith, dat hij het aantal nieuwe deelnemers heeft moeten beperken.

Enthousiasme
Voor de meeste internetters maakt het geld alle reclame en het verlies aan privacy ruimschoots goed. Brad Livermore is een van de enthousiaste gebruikers. Ach, zegt hij, de informatie die je over jezelf moet opgeven is waarschijnlijk via andere kanalen allang bekend. „De meeste mensen zijn toch al aan het surfen”, zegt de computerprogrammeur uit Missouri. „Nu krijgen ze er nog geld voor ook”. Livermore, die zijn moeder en zus ook al heeft overgehaald betaald te gaan internetten, heeft de eerste twee betalingen al binnen. Beide bedroegen zo'n 30 dollar.

De aanbieders van het pay-to-surf verdienen hun geld dankzij de adverteerders. Voor bedrijven zijn de surfers een interessante doelgroep. Ze kunnen hun reclame precies op maat aanbieden -ze weten immers alles van degene aan de andere kant van het scherm. De doelgerichte reclame-icoontjes op de websites moeten de surfers verleiden om de websites van de adverteerders te bezoeken en daar iets aan te schaffen.

Creditcard
Een van de nieuwste aanbieders is Yo Yo. Dat bedrijf biedt sinds deze week gratis e-mail aan. Gebruikers die e-mails ('Yo Yo Mails') van adverterende bedrijven openen, krijgen daar een geldbedrag voor. Tom Landau, een van de bestuursleden van Yo Yo, denkt dat het Internet steeds meer die richting uit zal gaan. Tot nu toe waren internetters bereid te betalen voor toegang tot het World Wide Web en voor internetdiensten, maar in het vervolg zullen ze verwachten daar geld voor te krijgen, aldus Landau.

Om je aan te sluiten bij Yo Yo moet je je leeftijd opgeven, evenals je hoogst genoten opleiding, je burgerlijke staat en je adres. Je moet ook aangeven of je een creditcard bezit en of je in een huur- of een koopwoning woont. Als je eenmaal geaccepteerd bent, dan stroomt het geld vervolgens binnen. Yo Yo betaalt 5 dollarcent voor elke geopende reclame-e-mail.