ICT & MEDIA | 3 februari 2000 |
Internetwinkel verder op expansiepadVerlies Amazon.com loopt opNEW YORK 's Werelds grootste internetwinkel, Amazon.com, heeft zijn verliezen in 1999 verder zien oplopen. De Amerikaanse onderneming sloot het jaar af met een min van 390 miljoen dollar tegen 74 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet nam daarentegen fors toe en steeg met 169 procent tot 1,64 miljard dollar. Het aantal internetgebruikers dat bij Amazon.com inkoopt, dikte met 167 procent aan tot ruim zeventien miljoen. De virtuele winkel verkoopt onder meer boeken, cd's, speelgoed, elektronica en gereedschap. Amazon.com heeft in zijn vijfjarige bestaan overigens nog nooit winst geboekt. Ondanks de teleurstellende jaarcijfers breidt Amazon.com zijn assortiment verder uit. De van oorsprong cd- en boekverkoper op het wereldwijde web krijgt binnenkort een uitgebreide meubelboulevard op zijn website. Alliantie Amazon neemt bovendien voor een onbekend bedrag een belang van 18 procent in Living.com, met een optie op nog eens 9 procent. Ook krijgt het bedrijf uit Seattle zitting in de directie van de virtuele woningdecorateur. Steeds meer Amerikanen vinden hun meubels op internet. Furniture.com is de meest gevestigde naam. De populariteit heeft een grote aantrekkingskracht op nieuwe 'dotcommers'. Ook Homepoint.com en Goodhome.com openden onlangs hun webdeuren. Voor Amazon is het de zoveelste uitbreiding. Het in 1995 opgerichte bedrijf verkoopt ook drogisterijproducten, huisdierenspeeltjes, speelgoed en software. Ook wordt samengewerkt met Sotheby's voor veilingen via internet. Beurskoers |
![]() |