Bestellen via internet slaat aan
Wehkamp succesvol met e-commerceVan onze redactie digitale media ZWOLLE Wehkamp is succesvol op internet. De omzet van internetverkopen is opgelopen tot 1 miljoen per week. Drie jaar geleden dacht het Nederlandse bedrijf nog 1 miljoen per jaar via het net te kunnen verkopen. De consument bestelt via de website van Wehkamp met name computers, televisies, videorecorders, radio's, onder- en badkleding. Onze klanten zijn vertegenwoordigd in alle sociale klassen van de maatschappij. Wel zijn de allerhoogste en de allerlaagste segmenten ondervertegenwoordigd, zegt woordvoerster Joke Vrolijk van Wehkamp. Het internetsucces versterkt volgens Vrolijk de beeldvorming van Wehkamp. Van het oubollige, stoffige imago van vroeger schuiven we nu op naar een als modern en technologisch vooroplopend bekendstaande organisatie. Terwijl veel collega-bedrijven nog geen website hebben, is het Zwolse bedrijf al vanaf 1995 op het net te vinden. Bovendien wordt de webveiling van het postorderconcern als studiemateriaal gebruikt op veel universiteiten en hogescholen. Een pluspunt van de site is de dagelijkse mogelijkheid om onder meer het aanbod of de prijzen te veranderen, terwijl de catalogus voor een heel jaar vastligt. Groei Wehkamp denkt dat de groei zich zal voortzetten. Dit jaar verwachten wij 50 miljoen gulden om te zetten. Vorig jaar was dat de helft. De internetaankopen vormen nu 7 procent van de totale omzet, zegt Vrolijk. De veiling draagt niet bij aan het commerciële resultaat. Het tegengestelde geldt echter voor de webwinkel. Die is meer dan winstgevend. De site is laagdrempelig en voor veel mensen eenvoudig toegankelijk. Bovendien is de kans op fraude bij ons erg klein, omdat wij werken met een zichttermijn en mensen middels een acceptgiro pas betalen als deze termijn verstreken is. Met een snel groeiend aantal internetters en met name de toename van vrouwen op het net kunnen de verkopen verder stijgen, verwacht Vrolijk. Schulden De voorlichtster van Wehkamp is niet bang dat de laagdrempeligheid leidt tot het opbouwen van een schuldenlast bij klanten. Wij gaan erg voorzichtig te werk bij het verstrekken van kredieten. Uiteindelijk zijn ook wij er niet bij gebaat wanneer de klant in de problemen komt en zijn schulden niet meer kan betalen. Klanten die online bestellen, toetsen we dan ook op hun kredietwaardigheid,. Bovendien hanteren wij eigen criteria. Op jaarbasis wijzen we daardoor zo'n 10 procent van de totale omzet af, die wij bedrijfseconomisch gezien goed hadden kunnen honoreren. Vertegenwoordigers van vaktijdschriften riepen vorig jaar Wehkamp-directeur T. Schellekens uit tot marketeer van het jaar. Schellekens verwacht dat Wehkamp over 4 jaar 40 procent van de omzet via internet zal realiseren. |