ICT & MEDIA 27 januari 2000

Logo moet consument
beschermen bij e-commerce

BRUSSEL (ANP/BELGA) – Er komt een logo waaraan consumenten kunnen zien of bedrijven die hun producten aanbieden via internet zich houden aan een gedragscode.

De gedragscode omvat onder meer correcte informatievoorziening, een opzegperiode, volledige terugbetaling bij tijdige annulatie en bescherming van de privacy.

Logo en gedragscode zijn ontwikkeld door consumentenorganisaties in Nederland, Frankrijk, België, Portugal, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Italië. Voorlopig zal het alleen in die landen beschikbaar zijn.

In deze landen zijn al veel e-commercebedrijven actief. Zij krijgen pas het recht het logo op hun website aan te brengen na een grondige controle van het bedrijf. Ook daarna houden de consumentenorganisaties de vinger aan de pols.

Uit een onderzoek van de Belgische consumentenorganisatie Test- Aankoop blijkt dat 77 procent van de verkoopsites slecht scoort als het gaat om het respecteren van consumentenrechten. In een groot aantal gevallen vond er geen, of geen volledige terugbetaling plaats als een aangekocht product binnen de wettelijke opzegtermijn werd teruggestuurd.