ICT & MEDIA 27 januari 2000

Onderzoek Multiscope brengt ontwikkelingen in kaart

Steeds meer vrouwen
gaan op internet

Van onze redactie digitale media
In één jaar tijd is het aantal vrouwen op internet met meer dan de helft toegenomen. Dat concludeert het marktonderzoeksbureau Multiscope. Zo'n 2300 internetters werkten mee aan het online onderzoek.

Uit het laatste onderzoek van Multiscope blijkt dat momenteel 47 procent van de Nederlandse nieuwkomers op internet van het vrouwelijk geslacht is. Binnen afzienbare tijd zal de internetbevolking nagenoeg gelijk zijn verdeeld over mannen en vrouwen, stelt het onderzoeksbureau.

De nieuwkomer (in 1998 of 1999 voor het eerst online) komt vaker via vrienden, familie of kennissen in aanraking met internet dan via het werk en is voornamelijk privégebruiker. De ervaren gebruiker is voor het merendeel een zakelijke of gecombineerde gebruiker en is veelal uit interesse en hobby gaan internetten, zegt Multiscope.

Eén op de twee internetgebruikers is mobiel bereikbaar. Onder de internetgebruikers heeft vrijwel de helft een mobiele telefoon, terwijl dit percentage voor de totale Nederlandse bevolking op 32 procent ligt. De internetters hebben een grote politieke betrokkenheid, slechts 10 procent zegt niet te zullen stemmen. Internet zou dan ook volgens Multiscope een geschikt instrument zijn om politieke campagnes onder de aandacht van de mensen te brenen en om kiezers naar de stembus te halen.

Vrijetijdsbesteding
Het internetgebruik leidt niet in grote mate tot vervreemding van de samenleving en sociale isolatie. Eenderde van de ondervraagde internetters beweerde dat ze de laatste tijd juist vaker vrienden, familie en kennissen bezochten. Wel besteden de internetgebruikers minder aandacht aan andere vrijetijdsbestedingen dan voorheen.

Internet heeft ook invloed op de traditionele media. Het meest afgenomen is het lezen van boeken. Zo'n 14 procent van de internetters besteedt minder tijd aan het lezen van boeken. Bijna 10 procent zegt minder vaak naar de televisie te kijken en 5 procent leest minder regelmatig een papieren krant. Het luisteren naar muziek is daarentegen toegenomen, vermoedelijk omdat luisteren naar muziek en internetten op hetzelfde moment goed mogelijk is, veronderstelt Multiscope.

Online
Meer dan de helft van de internetgebruikers gebruikt internet puur voor privédoeleinden. Eenderde zegt zowel op privé- als zakelijk gebied te internetten. Zo'n 15 procent is puur zakelijk op internet. Een privé-gebruiker is per week gemiddeld langer online dan een zakelijke gebruiker. Het aantal uren dat een intergebruiker gemiddeld online is, neemt toe. Snellere toegangsmethoden zijn een mogelijke verklaring, zegt het onderzoeksbureau.