Forum | 9 oktober 2001 |
Taal vervormt moraal in publiek debat over SGP-vrouwenMet begrip discriminatie wordt geknoeidDe SGP maakt onderscheid tussen het lidmaatschap van mannen en van vrouwen, en is dus schuldig aan discriminatie. Zo luidt niet alleen de lekenmoraal, zelfs meer geletterden stappen in deze valkuil, constateert drs. P. C. den Uil. Christenen in Nederland hebben meer dan ooit reden om wakker te blijven. De taal blijkt steeds weer een machtig middel te zijn om het maatschappelijk geweten om te vormen. Feministen hebben dat trouwens haarscherp aangevoeld, toen zij een pleidooi voerden voor sekseneutrale terminologie. Een klemmende oproep in verband met de kwestie-Grabijn, discriminatie en vrijheid van godsdienst. Eerst even de actualiteit kort uiteengezet. Nederland heeft in de jaren negentig het Verdrag inzake uitbanning van alle vormen van discriminatie jegens vrouwen geratificeerd. Het parlement heeft toen uitvoerig met de regering gedebatteerd over de betekenis van artikel 7 (van dat verdrag, red.) voor een partij als de SGP, die vrouwen en mannen op het punt van bestuurlijke participatie niet gelijk behandelt. De discussie herhaalde zich bij de behandeling van de Wet Gelijke Behandeling. Recent stuurde het VN-comité een onderzoeksrapport over Nederland naar de regering, waarin de regering wordt opgeroepen via wetgeving de praktijk van de SGP te verbieden. Het kabinet heeft kenbaar gemaakt daartoe geen reden te zien, met verwijzing naar de argumenten uit de bovenvermelde debatten. Tv-discussie Wat valt er nu van deze actualiteit te leren? Ten eerste is nader te bezien wat mevrouw Grabijn voorstaat. Leek onder haar aanhang aanvankelijk onduidelijkheid te bestaan of slechts een lidmaatschap van de kiesvereniging werd beoogd, dan wel benutting van het passief kiesrecht door de vrouw, in de uitzending heeft mevrouw Grabijn klip en klaar geventileerd dat het haar ten behoeve van SGP-vrouwen om het passief kiesrecht gaat. Dit bevestigt mijn opvatting van destijds dat de kern van de vrouwenkwestie het passief kiesrecht is. De lidmaatschapskwestie is slechts afgeleide. Ten tweede valt te leren dat mevrouw Grabijn haar eigen partij niet alleen voor de Commissie Gelijke Behandeling heeft gedaagd, maar nu ook publiekelijk de staatssecretaris heeft gekapitteld vanwege haar niet ingrijpen tegen deze te verbieden partij. Discriminatie Welnu, de SGP maakt onderscheid en is dus schuldig aan discriminatie in lekenmoraal. Nu zou men hopen dat meer geletterden niet in deze valkuil zouden stappen. Helaas, de actualiteit leert anders. Ach, het commentaar van meneer Blokker in de Volkskrant 'blasmefist' als hij meent te mogen zijn is te ordinair om er verder nog aandacht aan te geven. Een krant en daarmee ook haar lezers kiezen zelf voor het gewenste niveau, dat in dit geval niet boven pulp uitkomt. Jammer dat ook Sonja Barend, die haar mannelijke SGP-gast overigens zonder meer fatsoenlijk behandelde, zich door Blokker liet preluderen. Knoeien Ik voel mij bijna onbescheiden als ik beweer dat zelfs de staatssecretaris tijdens de tv-uitzending dit hoofdmoment uit de behandeling van de Wet Gelijke Behandeling en dat van het Verdrag niet in de vingers had. Ook zij beweerde dat de SGP discrimineert, doch ze zei niet in te grijpen, omdat we terughoudend zijn ten aanzien van politieke partijen, en omdat zij bemerkte dat de democratie ook voor de SGP vruchten lijkt af te werpen, getuige de beweging in de partij. Overigens vergiste zij zich deerlijk toen zij opmerkte dat het comité niet van de regering, maar van de SGP actie vraagt. Verder verraste de staatssecretaris door enerzijds te beweren dat de rechter in een concreet geval uitmaakt of er sprake is van discriminatie, en door anderzijds zelf in de onderhavige televisie-uitzending een uitspraak te doen De SGP discrimineert, terwijl de kwestie Grabijn nog onder de rechter is. Voer voor kamervragen, lijkt mij. Te complex Wat heeft de actualiteit nog meer en bij herhaling geleerd? Dat men niet meer wil weten van het onderscheid tussen het feit dat de SGP in veler ogen een belachelijk en verwerpelijk standpunt zou hebben enerzijds, en de vrijheid van een vereniging om zulke standpunten te hebben anderzijds. Dit zouden alle weggelopen SGP'ers en de gehele ChristenUnie zich goed moeten inprenten: Wie als christen denkt geen deel te hebben aan wat de SGP overkomt, omdat men de vrouw in gezin en kerk meent los te mogen zien van de vrouw in het politieke regeerambt, vergist zich deerlijk, aangezien de vrijheid om te mogen belijden wat men meent te moeten belijden, in het geding is. Grens Wellicht had de SGP geen buitengewoon lidmaatschap moeten introduceren. Wellicht had zij vrouwen en mannen gelijke toegang tot de partij moeten verschaffen, waarbij in haar gedachtegoed hetzelfde is geformuleerd wat nu ten aanzien van het regeerambt wordt beleden. Alleen vrouwen die dit gedachtegoed kunnen meemaken, kunnen dan lid worden. Uiteraard zijn dat vrouwen die de bestuursfunctie niet ambiëren. Zodra vrouwen zich anders 'ontpoppen' zouden zij dan geschrapt kunnen worden als lid. Sterker nog dan nu het geval is, zou dan de antidiscriminatieschijnwerper geheel gericht zijn op de pure vraag of een politieke partij als collectiviteit van mannen en vrouwen, over de plaats van de vrouw mag denken wat zij daarvan denkt. Ongelijk De auteur is bestuurslid van de Guido de Brès-Stichting en was als medewerker van de SGP-fractie in de Tweede Kamer destijds betrokken bij de emancipatie- en antidiscriminatiewetgeving. |