Forum | 9 oktober 2001 |
Strijd gaat over de verdeling van economische en politieke machtKwestie Midden-Oosten is geen religieus conflictDe waarheid over de situatie in het Midden-Oosten is dat het geen religieuze strijd is, maar een materialistisch, multicultureel, etnisch drama, en niets anders dan dat, meent Abdullah R. F. Haselhoef. In de Quraan en in de Talmoed staat dat wie ook maar één mens doodt, handelt alsof hij de gehele mensheid heeft gedood. En hij die één persoon het leven redt, handelt alsof hij van de gehele mensheid het leven heeft gered. Mijn hart huilt en mijn spraak verstomt als beelden van wederzijds geweld in het land van de kinderen van onze voorvader Abraham op mijn netvlies achterblijven. Met wat voor recht en met wat voor excuus accepteren wij dit zinloos geweld nog? Exploderende martelaren en exploderende raketten vernietigen keer op keer wat nog over is van menselijke waardigheid, respect en mededogen. Is het een religieuze strijd die daar woedt? Een strijd van zionisme tegen jihad en kruistochten? Hoe lang laten wij nog toe dat onze drie monotheïstische religies in het slijk en bloed van politieke belangen en tegenstellingen misbruikt worden? Rechtvaardig De Quraan leert mij rechtvaardig te zijn, ook al is het tegen mijzelf of tegen mijn ouders of tegen mijn familie. Vrouwe Rechtvaardigheid draagt een blinddoek, een weegschaal en een zwaard. Zij scheidt na het onbevooroordeeld wegen en wikken bij het uitspreken van recht familie- en geloofsbanden door met een scherpsnijdend zwaard. Hoe irreëel is het toch dat wij volwassenen in de veilige wereld ons laten dwingen om partij te kiezen in een gevecht van onrecht. In het gevecht waar het zwaard is opgepakt. In het gevecht dat begonnen is en voortduurt en waarvan men niet meer weet hoe men dit nog kan stoppen. In een gevecht waar iedereen gelijktijdig gelijk en ongelijk heeft. Wie, o wie kan dit geweld en dit onrecht stoppen? Alledrie de kinderen van onze voorvader Abraham geloven dat er een macht en een kracht tegen het einde der tijden zal opstaan om al het leed, kommer, ziekte en honger uit deze wereld te verbannen. Vanuit wanhoop en verlangen menen sommigen dit proces te moeten versnellen door onveiligheid te bevorderen en het geweld te ondersteunen. Hoe mensonterend en van gebrekkig godsbesef en godsvertrouwen getuigend zijn deze handelingen. Het kwaad kan overwinnen als goede mensen hun mond dichthouden, zei dominee Martin Luther King. Tranen Is het juist dat wij blind alles accepteren en blijven zwijgen? Wanneer staan wij op, openen onze ogen en spreken uit wat recht is en wat krom is? Wanneer breekt de tijd aan van vergeving? Wanneer breekt de tijd aan van het toekeren van de andere wang? Wanneer breekt de tijd aan van het begrijpen en het erkennen van de vreemdeling? Ik denk aan de moeders en vaders die huilen en tranen vergieten vanwege de zorgen die zij zich maken over hun kinderen in deze onmogelijke strijd. Zijn de tranen van hen die verdriet hebben niet tegelijk zout en bitter? Ik vrees echter niet de tranen die vloeien en de wangen nat achterlaten. Ik vrees slechts de bitterheid die achterblijft als de tranen zijn opgedroogd. Wanneer de ogen rood zijn en het hart vol met haat is en omsloten wordt door een ondoordringbare laag van eelt en verbittering. Religie misbruikt De waarheid is, zoals gewoonlijk, veel eenvoudiger en simpeler. Het is een materialistisch, multicultureel, etnisch drama, en niets anders dan dat. Een materialistische strijd tussen hen die hebben en niet willen delen, en hen die niet hebben en willen verkrijgen. Het is een multicultureel-etnisch drama tussen vele culturen en etniciteiten uit vele landen. Het is een strijd van twee volkeren die beide nooit een eigen staat hebben gehad en die niet weten hoe de politieke en economische macht met elkaar te delen. De religie wordt misbruikt als een masker om misdadigers van een vroom uiterlijk te voorzien. De religie, die gebruikt wordt als een fluwelen handschoen voor een ijzeren vuist die de harten en levens van mensen verbrijzelt. Oplossingen Ten eerste, zij die 2000 jaar of slechts 53 jaar op de vlucht zijn, moeten kunnen terugkeren naar het land van hun voorvader Abraham. Ten tweede, land en bezittingen die onrechtmatig zijn verkregen, moeten teruggegeven worden. Dit zijn de oplossingen die wij uit onze veilige wereld kunnen aanreiken aan hen die door oorlogsgeweld traumatisch beschadigd zijn in hun elementaire mens zijn. Zijn wij bereid om deze oplossingen te ondersteunen door ons in de veilige wereld niet meer in kampen en partijen te laten scheiden, en hierdoor af te zien van het ondersteunen van tegenstellingen in het gebied van de kinderen van Abraham? Zijn wij bereid om deze oplossingen te ondersteunen, ook al betekent dit dat wij voor een periode streng en rechtvaardig moeten zijn tegen hen van wie wij houden en voor wie wij sympathie en affectie voelen? De auteur is islamitisch geestelijk raadsman. |