Forum | 2 oktober 2001 |
Geen wonderen verwachten van invoering identificatieplichtTerroristen gedragen zich onopvallendHet koppelen van de algemene identificatieplicht aan de bestrijding van terrorisme is niet zonder problemen. Er zijn te weinig of geen aanknopingspunten om terroristen te vragen hun identiteitsbewijs te tonen, omdat ze zich onopvallend gedragen, schrijven André Rouvoet en Jacob Pot. Naar aanleiding van de terreuraanslagen in Amerika en de dreiging van verdere terreur tegen de westerse democratieën worden door de regeringen in zowel Amerika als Europa tal van maatregelen overwogen. Naast directe veiligheidsmaatregelen is daarbij de eventuele invoering van een algemene identificatieplicht opnieuw actueel. Is zo'n algemene identificatieplicht zinvol en nodig? En bovenal: Voegt de identificatieplicht iets toe aan al bestaande mogelijkheden in wet- en regelgeving? Het is in zekere zin opvallend dat Nederland nog altijd geen algemene identificatieplicht kent. Dat lijkt in een tijd van databanken, persoonspasjes, pincodes en detectiesystemen haast een anachronisme. Op elke willekeurige dag heeft de doorsnee Nederlander misschien wel tien pasjes en documenten bij zich waaruit zijn identiteit kan worden afgeleid, van de klantenkaart van Albert Heijn tot en met rijbewijs of paspoort. Opvallend, maar in het licht van de geschiedenis wel te begrijpen. Nog altijd wordt in discussies over de identificatieplicht verwezen naar de tijden van de Duitse bezetting, waar de Ausweis gehaat en berucht was. Beperkte plicht In het kader van het vreemdelingentoezicht kan in beginsel op onvoorspelbare plaatsen en momenten het identificatiebewijs worden gevraagd. En ten slotte is er de opvallende bepaling uit het Wetboek van Strafrecht (artikel 435f) die voetbalsupporters van clubs uit het betaald voetbal of van nationale elftallen verplicht zich te identificeren als dat redelijkerwijs nodig is voor de handhaving van de openbare orde of het opsporen van strafbare feiten. Materieel is het verschil met een algemene identificatieplicht dus beperkt. Gevoelsmatig Goedbeschouwd zijn er twee types bezwaren tegen een algemene identificatieplicht. De eerste soort is vooral gevoelsmatig van aard. Hoe lang de Duitse bezetting ook al achter de rug is, de sporen daarvan zijn nog steeds merkbaar in de maatschappij. Ook mensen die bepaald niet tot links-anarchistische kringen behoren, maar gewoon als keurige burgers kunnen worden beschouwd, hebben er toch een weerzin tegen als hen altijd en overal kan worden gevraagd zich te identificeren. Het perkt het gevoel van vrijheid gevoelsmatig in, ook al hebben diezelfde mensen er op zichzelf genomen geen enkel bezwaar tegen zich elke dag te identificeren tegenover de treinconducteur of de portier van het bedrijf. Overheid Handlanger Het is goed de discussie daarover op zijn minst te openen. In dit verband kan eraan herinnerd worden dat de wetgever sinds 1994 bepaald niet heeft stilgezeten. Juist in het kader van het opsporen van strafbare feiten is de wetgever ook na 1994 nog herhaaldelijk gestuit op ontoereikende bevoegdheden om de identiteit van wetsovertreders vast te stellen. Wat te doen bijvoorbeeld met een grote groep mensen die als groep geweld pleegt, maar waarvan het aandeel in het geweld van elk van de groepsleden afzonderlijk niet gemakkelijk valt vast te stellen? Wat te denken van de handlanger in een bende de uitkijk bijvoorbeeld die zelf geen strafbare feiten pleegt? Dergelijke zaken hebben een aantal malen geleid tot verdere aanpassing van de wetgeving om de bewijsvoering te vergemakkelijken en de strafbaarstelling te verruimen. Onopvallend Invoering van de algemene identificatieplicht zou derhalve in vergelijking met de huidige situatie de overheid net wat meer bevoegdheden verschaffen die in omstandigheden uiterst nuttig zouden kunnen zijn. Redelijk vermoeden Overigens mogen van de identificatieplicht ook weer geen wonderen worden verwacht. Terroristen en andere criminelen weten meestal ook wel weg met valse paspoorten en dergelijke. De genoemde bezwaren en argumenten tegen de identificatieplicht nemen al met al niet weg dat de ChristenUnie zich wil openstellen voor een redenering waarbij duidelijk aangetoond wordt dat invoering van de identificatieplicht nodig is voor het realiseren van een voldoende veiligheid van de Nederlandse burgers. De auteurs zijn lid van de Tweede Kamer respectievelijk beleidsmedewerker voor de ChristenUnie. |