Forum | 29 september 2001 |
Oordeel van God?De aanslagen in de VS zorgen ook binnen kerken voor beroering. Er zijn meningsverschillen over de wijze waarop met de gruwelijke daden moet worden omgegaan en in welk licht van de tijd we ze moeten zien. Dutch Sheets, een Amerikaanse voorganger, doet een beroep op predikanten om de term ”oordeel van God” niet te gebruiken voor de aanslagen.Ds. P. Mulder, predikant van de Gereformeerde Gemeenten: „Er zijn verschillende benamingen naast elkaar mogelijk. Het zijn terroristische gruweldaden. De daarvoor verantwoordelijke mensen dienen gestraft te worden. Tegelijk mogen we zulke gebeurtenissen ook wel satanisch noemen. Maar mogen we ook spreken van ”een oordeel van God”? In het Oude Testament spraken verschillende profeten over de dag des Heeren. Daarmee bedoelden ze een speciale dag die de Heere zou doen komen, een dag van oordeel, van wraak over de zonde. Dan ging het over een dag of periode van droogte, een dag waarop de vijanden verwoestingen zouden aanrichten, of de dag van de ballingschap. In elk geval een dag van verschrikking, waarin de hand des Heeren opgemerkt moest worden. Met het oog op die komende dag riepen de profeten op tot bekering. In dit licht mogen we, dunkt mij, toch wel van een oordeel van God spreken. Niets gebeurt immers buiten Hem om? En heeft Hij er niet iets mee te zeggen? De westerse wereld, die God almaar meer buitensluit, is getroffen in het hart van militaire macht en economisch vermogen. Laten wij het ter harte nemen: Bekeert u, want de dag des Heeren komt.” Ds. J. D. T. Wassenaar, secretaris van het hoofdbestuur van de Confessionele Vereniging: „De aanslagen in de VS kunnen we wel in het licht van de eindtijd zien, maar daar moeten we mee uitkijken, want Christus komt als een dief in de nacht. Wanneer we de term ”oordeel” gebruiken, moeten we die duidelijk omschrijven. Bovendien heeft de mensheid het oordeel over zichzelf afgeroepen, bijvoorbeeld door de tegenstelling tussen de Derde Wereld en het Westen. Dat God de aanslagen geleid heeft, gaat me te ver. De mens heeft het zelf gedaan.” Ds. J. Westerink, christelijk gereformeerd predikant: „Ik zie in de aanslagen in en op Amerika zeker iets satanisch. Het is typisch duivelswerk om te vernietigen en te doden. Daarnaast heb ik begrip voor Dutch Sheets, wanneer hij bedoelt dat wij het leed van de direct getroffenen niet moeten verzwaren. Wanneer ik toch ook aan een oordeel van God denk, dan doe ik dat in het licht van Gods Woord, dat zegt dat Gods oordelen tot verootmoediging en bekering roepen. Daarbij zou ik nooit zeggen: het is een oordeel over hen die erdoor getroffen zijn. Ik meen dat wij ook niet te snel naar bepaalde groepen in de samenleving moeten wijzen zoals iemand als Jerry Falwell, een Amerikaanse tv-dominee, heeft gedaan. Het is schriftuurlijk te zeggen: het zijn onze zonden, die om Gods oordelen roepen. In Lukas 13 zegt de Heere Jezus na een ramp in Jeruzalem: Jullie moeten niet denken dat de slachtoffers grotere zondaren waren. „Indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen desgelijks vergaan.” Het boek Openbaring spreekt ook van oordelen, die bekering beogen. Het ergste dat de Heere van ons kan zeggen, is: „Maar zij bekeerden zich niet.”” L. M. P. Scholten, directeur Gereformeerde Bijbelstichting: „Wij hebben in de catastrofe in Amerika heel sterk een oordeel Gods ervaren. Een oordeel, niet speciaal over het Amerikaanse volk, maar over de mensheid, die God de eer niet geeft die Hem toekomt. Een oordeel over de mens, die zijn afhankelijkheid niet meer beleeft. Die in zijn waanwijsheid zich militaire en economische bolwerken heeft opgericht welker oppersten in de hemel reiken. Die zeker na de val van het communisme dacht dat hen niets meer gebeuren kon. „Rijk en verrijkt en geens dings gebrek, en wij weten niet dat wij zijn ellendig, jammerlijk, arm, blind en naakt.” Een ernstige waarschuwing om ons te tonen wat er gebeurt, wanneer de Heere een ogenblik Zijn algemene genade inhoudt en de machten uit de hel de vrijheid geeft om zich uit te leven. Het is een roepstem tot bekering. Waarom nu juist het Amerikaanse volk? Dat is minder ver van de Heere afgeweken dan het onze. Laten we ons in dat waarom niet al te zeer verdiepen. Ook hier geldt: hoe ondoorzoekelijk zijn Zijn oordelen. En ook tot ons spreekt de mond der waarheid: indien gij u niet bekeert, zo zult gij allen insgelijks vergaan.” Dr. ir. J. van der Graaf, studiesecretaris Gereformeerde Bond: „We moeten het woord ”oordeel” niet gebruiken. Bedenk allereerst tegen wie het oordeel is gericht. We moeten erover spreken met insluiting van onszelf, want we zijn allemaal gevallen mensen, zoals we kunnen lezen in Lukas 13, waar geschreven wordt over de toren van Siloam. Als we het toepassen op de gebeurtenissen in New York, dan moeten we in de eerste plaats constateren dat hier satanische machten hebben gewerkt. Maar in de tweede plaats zien we dat het terrorisme een wereldwijd verschijnsel is. In dat licht kunnen we het boek Openbaring er wel naast leggen. In de derde plaats leert de Bijbel ons dat het oordeel begint bij het volk van God. We hebben het oordeel verdiend door alles wat er in de kerken gebeurt. Maar bovenal moet ik wijzen op Kolossensen 2:15, waar staat dat Christus over de machten heeft getriomfeerd.” J. H. Leeflang |