Forum | 28 augustus 2001 |
Treinprijs omhoog?Door H. Tromp Woordvoerster F. Kraaijenveld van de NS: Mee eens, mits de prijsstijging aansluit bij de kwaliteit van het product. De prijs van een treinkaartje kunnen we daarom nu niet verhogen, omdat we nog niet de kwaliteit kunnen bieden die we zouden willen. Onze prijsstijgingen waren de afgelopen jaren lager dan toen de NS nog een staatsbedrijf was. Momenteel werkt de NS hard aan kwaliteitsverbetering en we hopen voor volgend jaar een prijsstijging te kunnen doorvoeren die past bij een goed product. A. Niënkemper uit Rijssen, die dagelijks met de trein naar Amersfoort reist: Niet mee eens. Als de NS de prijzen verhoogt, wordt het aantrekkelijker om met de auto te reizen. Om meer mensen in de trein te krijgen, zal de NS de prijs van een treinkaartje juist moeten verlagen. Voorlichter R. Spithorst van reizigersvereniging Rover: Niet mee eens. Twynstra Gudde zegt in het rapport dat extra tariefstijging nodig is omdat de NS niet mag opdraaien voor de kosten van de kwaliteitseisen. Maar de kwaliteitseisen zijn al sinds jaar en dag hetzelfde. Het is dus niet zo dat er meer geld nodig is voor plotseling optredende nieuwe eisen. Daarnaast heeft de NS de afgelopen jaren honderden miljoenen winst gemaakt. Als maatschappij hebben wij er belang bij dat een nutsvoorziening als het openbaar vervoer goed functioneert en betaalbaar is. Dan spelen ook andere overwegingen dan kosten een rol bij de prijsstelling, net als bij het onderwijs en in de zorg. Woordvoerder E. van Haaren van Milieudefensie: Niet mee eens. Het toenemende autoverkeer brengt flinke schade toe aan mens en milieu. Jaarlijks verongelukken er 1100 mensen in het verkeer en overlijden er nog eens 3200 door uitlaatgassen. De NS zou van de overheid meer geld moeten krijgen om de trein aantrekkelijker te maken. De voordelen van het treinreizen moeten tot uitdrukking komen in de prijs van het treinkaartje. Een verantwoordelijke overheid dient in de ogen van Milieudefensie dan ook flink te investeren in railvervoer. Automobilist J. J. Koops uit Barneveld: Mee eens. Ik denk dat de NS er niet omheen kan, willen ze het hoofd boven water houden. De NS is een commercieel bedrijf en prijsstijgingen zijn dan reëel. Maar ik kan me goed voorstellen dat een prijsstijging voor veel mensen de druppel betekent die de emmer doet overlopen en dat ze voortaan de trein links laten liggen. Een aantal klanten zal niet nog eens extra willen betalen voor lange wachttijden. Mr. J. van Walsem, woordvoerder openbaar vervoer van de Tweede-Kamerfractie voor D66: Niet mee eens. Een prijsstijging is op dit moment niet aan de orde. De NS beschikt over een vastgoedpoot en daaruit kan het bedrijf voldoende geld genereren. De NS is een som der delen en als je de verschillende delen bij elkaar optelt, is er niet zo veel aan de hand. De NS redt zich financieel prima. Verder is de kwaliteit van de dienstverlening dermate slecht dat een prijsverhoging op dit moment absoluut niet aan de orde is. Ook vind ik dat op de lange termijn de overheid de eindmarges moet kunnen blijven bepalen. Mr. dr. J. T. van den Berg, woordvoerder openbaar vervoer van de Tweede-Kamerfractie voor de SGP: Niet mee eens. De kwaliteit van de dienstverlening van de NS geeft op dit moment geen aanleiding tot een prijsverhoging. Bovendien past een prijsverhoging niet in het mobiliteitsbeleid van de overheid. Een verdere prijsstijging zou de concurrentiepositie van de NS alleen maar verder verzwakken. Financieel-economisch gezien is een duurder treinkaartje ook helemaal niet aan de orde. De balans van de NS ziet er goed uit en het bedrijf heeft het afgelopen jaar nog winst gemaakt. Een woordvoerder van de Consumentenbond: Niet mee eens. De suggestie dat de prijzen voor de trein te laag zijn, is volslagen onzin. Prijzen moeten in relatie staan tot de geleverde kwaliteit, zeker bij een monopolist, bij wie de consument geen keuze heeft. Door middel van een prestatiecontract moet de NS zijn diensten leveren en een belangrijk onderdeel van dat contract is de prijs-kwaliteitverhouding. Het argument van Twyntra dat de NS in financiële problemen komt, raakt ook kant noch wal. De NS maakte in 1998 200 miljoen gulden winst, in 1999 260 miljoen en in 2000 werden aandelen Telfort, tot dan eigendom van de NS, verkocht voor ruim 4 miljard gulden. Van het rendement van die hoge inkomsten heeft de reiziger nog helemaal niets gemerkt. VVMC-bestuurder H. Vankan: Mee eens. Als de NS de prijzen niet kan verhogen, komt de continuïteit van het bedrijf in gevaar en dus ook de werkgelegenheid van mijn achterban. Alleen kan de NS de prijs nu niet verhogen omdat de basiskwaliteit van het bedrijf niet in orde is. Wel vrees ik dat bij de komende CAO-onderhandelingen de NS deze inkomstenderving gaat verhalen op de werknemers. |