Forum | 21 augustus 2001 |
Keus overheid VS voor financiering moreel onaanvaardbaarGeen compromis in stamcelonderzoekDe Amerikaanse president Bush maakte eind vorige week bekend dat hij overheidsgelden beschikbaar stelt voor beperkt stamcelonderzoek. Beschouwen sommigen deze beslissing als een bevredigend compromis, volgens Robert A. Sirico kan ze moreel niet worden verantwoord. Deze overheidsfinanciering zal onder andere het doden van embryo's uiteindelijk bevorderen, denkt hij. Tijdens het debat in de Verenigde Staten over het ethisch verantwoord zijn van stamcelonderzoek viel steeds het woord compromis. Velen denken dat voor- en tegenstanders van dit onderzoek een gulden middenweg moeten kunnen vinden. Er wordt bijvoorbeeld gesuggereerd dat ook de Rooms-Katholieke Kerk de standvastige bewaker van de cultuur van het leven openstaat voor een compromis. Dat compromis bestaat dan in het toestaan van onderzoek dat zich beperkt tot menselijke embryo's die al zijn binnengehaald. Deze speculaties worden voor een deel ingegeven door de gedachte dat rooms-katholieken een dergelijk compromis als minder zondig zouden beschouwen en daarom toelaatbaar achten. Helaas, zo'n suggestie verraadt een volmaakt onbegrip van wat de Rooms-Katholieke Kerk op dit punt leert. En men heeft evenmin begrepen hoe serieuze rooms-katholieken redeneren bij soortgelijke ethische vraagstukken. Een redenering die niet is beperkt tot rooms-katholieken. De kerk baseert haar argumenten tegen het beëindigen van embryonaal leven niet op een theorie over het bezield-zijn van de mens ondanks een wijdverbreid misverstand op dit punt maar op algemeen aanvaarde argumenten, op de menselijke identiteit. Opzettelijk doden Daaruit volgt dat het financieren van stamcelonderzoek, waarvan nu sprake is in Amerika, neerkomt op het formeel meewerken aan het kwaad, zoals de Rooms-Katholieke Kerk dat noemt. Daarvan is sprake als het iemands intentie is een ander te helpen bij iets verkeerds. Ieder die een foute handeling mogelijk maakt, er opdracht toe geeft, deze subsidieert of actief verdedigt is formeel medeverantwoordelijk. Formele medewerking wordt door rooms-katholieke ethici onderscheiden van materiële medewerking. Van dat laatste is sprake als we medewerking verlenen aan een immorele handeling, terwijl we zelf een goede intentie hebben. We hebben onze eigen doelstelling, die losstaat van de immorele handeling van de ander. Anders gezegd: materiële samenwerking betekent dat we het mogelijk maken van iemands verkeerde handelwijze niet beogen, maar enkel en alleen accepteren als een neveneffect. In zo'n geval dragen we enige verantwoordelijkheid voor het kwaad dat we weliswaar niet beoogden, maar wel hadden kunnen voorzien. Geen fiat Er is gesuggereerd dat de visie van rooms-katholieken op de status van een menselijk embryo uiteindelijk afhangt van hoe ze aankijken tegen het gezag in de Rooms-Katholieke Kerk. Anderen beweren dat rooms-katholieken argumenten naar voren brengen die zijn afgeleid van sektarische uitgangspunten. Beide beweringen zijn onjuist. Vanaf de bevruchting Ironie Het is uiteindelijk om deze reden dat de krachtigste tegenstander van het embryonale stamcelonderzoek in de wereld het standpunt heeft ingenomen dat hij heeft. En dat terwijl er berichten zijn dat hij lijdt aan de ziekte van Parkinson een van die ziektes waarvan sommigen denken dat ze eventueel genezen kunnen worden met behulp van stamcelonderzoek. Johannes Paulus II heeft echter begrepen dat het doel de middelen nooit heiligt. De auteur is directeur van het Acton Institute in Grand Rapids (VS) en een van de denkers achter het programma van compassionate conservatism van president Bush. |