Forum | 2 juni 2001 |
Boetes voor vertragingMinister Netelenbos van Verkeer moet een boete betalen aan automobilisten en wegtransporteurs. De minister heeft immers haar werk niet goed gedaan: er staan elke dag meer files, vooral in Midden-Nederland. NS moet toch ook een boete betalen als ze onvoldoende op tijd rijdt of het personeel staakt? NS betaalde voor drie dagen vertraging 26,4 miljoen gulden. Netelenbos moet een veelvoud betalen aan de weggebruikers. C. G. J. van den Oosten, voorzitter van de VVD-fractie in de Provinciale Staten van Utrecht, die deze week met die stelling kwam: Het gaat mij om de signaalwerking. Wanneer je boetes oplegt wegens vertragingen op het spoor, vind ik dat het ook andersom moet gelden. Bijvoorbeeld wanneer werkend Nederland nog jaren in de file moet staan. Sommige stukken snelweg in onze provincie zijn nog net zo breed als in de jaren vijftig. En verbredingen laten lang op zich wachten. De A2 Utrecht-Amsterdam wordt pas in 2010 verbreed; de A27 Utrecht-Eemnes is niet verder dan een studie; de A28 Utrecht-Amersfoort, niet verder dan een studie; de A12 Bunnik-Veenendaal een weg uit de jaren '50, slechts een planstudie. De minister levert een wanprestatie. Er moet sneller in betere wegen worden geïnvesteerd. Financieel directeur H. Zomer van Hoek BV Internationaal Transportbedrijf, dat onder meer vanuit het aan de A2 gelegen Maarssen door heel Europa rijdt en ook filialen heeft in Tsjechië en Slowakije: Ik vind het een leuke reactie op alle fileproblemen, maar meer omdat ik de humor er wel van inzie dan dat ik het een praktische oplossing vind. Die heeft niemand, als je het mij vraagt. Er gebeurt niets concreets. Er zijn wel allemaal plannen: tolpoorten, rekeningrijden, noem maar op. Gelukkig hebben wij met onze 75 vrachtwagens niet zo veel last van files hier rond Utrecht. We plannen de ritten zoveel mogelijk zo dat onze chauffeurs vóór de drukte hier weg zijn. In dat opzicht hebben de files wel veel invloed gehad op onze bedrijfsvoering. We houden er nadrukkelijk rekening mee in de planning. Ik ben het er niet helemaal mee eens als Van den Oosten zegt dat de wegen zo oud zijn. De wegen hier rond Utrecht zijn best goed. Aan de andere kant: aan de A2 is de laatste dertig jaar weinig veranderd. Wat ik erg slecht vind, is de ontsluiting van grote nieuwbouwlocaties als Leidsche Rijn. Daar komt niets van terecht. Drs. R. P. F. Bijkerk, fractievoorzitter van GroenLinks in de Provinciale Staten van Utrecht: De uitspraken van de geachte heer Van den Oosten noem ik populistisch. Hij doet ze voor de mensen op de publieke tribune. Oplossingen zijn alleen te vinden in forse verbeteringen van het openbaar vervoer. En de heer Van den Oosten vergeet dat de rijkswegen niet geprivatiseerd zijn. NS wel. Dat is een groot verschil. Verder zeg ik tegen hem: Waarde vriend, als jij kritiek hebt op minister Netelenbos, kijk dan eens even naar je eigen VVD. Je partij neemt een prominente plaats in binnen dit kabinet. Het is niet alleen Netelenbos die verantwoordelijk is. Bovendien zit de partij ook niet op één lijn. Overigens ben ik geen fan van Netelenbos. Integendeel. Het is bijvoorbeeld een schande als je ziet hoe het met het openbaar vervoer naar Leidsche Rijn is gesteld. Daar zijn allerlei afspraken gemaakt, maar Den Haag laat het afweten. Het lijkt erop dat daar een structureel onvermogen aanwezig is om op lange termijn beleid te voeren. K. de Waardt, voorzitter van de Vereniging Eigen Rijders Nederland (VERN): Ik vindt het an sich een populistische opmerking. Met vervoer en transport is het net als met de WAO: er zijn honderd meningen en er zijn honderd oplossingen. En het onderwerp hangt heel nauw samen met de belangen van het milieu en van de economische ontwikkeling. Dat er de laatste tien, twintig jaar te weinig is uitgetrokken voor wegen, is waar. De aanleg van wegen is te veel geremd door het milieu. Slechts een heel klein deel van Nederland is geasfalteerd, en met zo'n 160 kilometer nieuw asfalt erbij, zouden heel wat knelpunten op de weg opgelost kunnen zijn. Aan de andere kant, er is de laatste jaren ook veel gedaan. Plaatsen waar eerst veel files stonden, hoor je dankzij goede maatregelen nu zelden meer noemen: de Van Brienenoordbrug, de brug bij Zaltbommel, Vianen. En de milieubeweging kan wel roepen dat al dat asfalt slecht is, maar een auto die in de file staat, stoot tweemaal zoveel slechte stoffen uit. Een woordvoerder van minister Netelenbosvan Verkeer en Waterstaat: Geen reactie, want de minister heeft niet op de uitspraken van het statenlid gereageerd. Clarisse Buma van Transport en Logistiek Nederland: We vinden het een interessant idee. In het verleden hebben wij ook wel eens zoiets gesuggereerd, maar dat hebben we nooit uitgewerkt. Transport en Logistiek Nederland voelt veel voor een contract tussen de transportsector en de overheid, waarbij de sector zorgt voor goed en verantwoord vervoer en de overheid zorgt voor goede wegen en transportmogelijkheden. Iets dergelijks begint steeds meer nodig te worden, steeds meer transporteurs lopen met veel frustraties rond. Dat het statenlid zich opwindt over de trage aanleg van wegen begrijp ik. Veel inspraakrondes is op zichzelf een belangrijk democratisch goed, maar het wordt nu allemaal wel erg stroperig. Wij zijn voorstanders van speciale stroken voor het vrachtverkeer. Dat zou veel ergernis wegnemen. W. G. Hulsman |