Forum | 6 januari 2001 |
StrippenkaartDe strippenkaart verdwijnt. Een elektronische pas zal het werk overnemen. Minister Netelenbos van Verkeer heeft gisteren in de stad Groningen het startsein gegeven voor een proef met de Tripperpas. Reizigers met de stadsbus hoeven bij het in- en uitstappen alleen de pas langs een scanner te halen. De computer zorgt ervoor dat het bedrag van de rekening wordt afgeschreven. Is de Tripperpas het zoveelste initiatief dat staat te mislukken? Ronduit enthousiast over de Tripperpas is C. Alma van Arriva, de busonderneming waarvan de 67 stadsbussen in Groningen zijn uitgerust met apparatuur om twee jaar lang met de pas te experimenteren. Wij zouden ook om praktische redenen het systeem het liefst direct in alle bussen in de noordelijke provincies waar wij rijden, willen invoeren, maar dat vond het ministerie van Verkeer veel te duur worden. Nu blijft de strippenkaart voorlopig gewoon naast de pas bestaan. Dat is een van de beperkingen van deze proef. Het was niet te voorkomen. Maar het systeem zelf is eenvoudig. Ook oudere mensen moeten er geen moeite mee hebben. Ze hoeven alleen een machtiging in te vullen, meer niet. Een strippenkaart is altijd vol als je hem nodig hebt. En dan moet er weer een sigarenwinkeltje in de buurt zitten waar je er een kunt kopen, maar die winkeltjes worden ook steeds schaarser. Nee, die pas is ideaal. Het systeem is ingewikkeld, maar het gebruik van de pas door de passagiers is heel simpel. De proef in Groningen wordt voor een groot deel gefinancierd door het ministerie van Verkeer en Waterstaat. Het ministerie ziet de proef nog niet stranden. Een woordvoerder van het departement: Dit is een gezamenlijk initiatief van de grote vervoersbedrijven in Nederland. En het lijkt goed van de grond te komen. De proef moet duidelijk maken waar er nog haken en ogen zitten aan de pas voor het openbaar vervoer. De eisen zijn hoog. De plannen voor de pas zijn er gekomen om zo de veiligheid in het openbaar vervoer te verhogen. Het moet het zwartrijden tegengaan. Omdat in de toekomst alleen reizigers met een pas door de tourniquets op de perrons kunnen komen, zal het daar ook veiliger worden. Verder hoeven chauffeurs en conducteurs in de toekomst geen geld meer bij zich te hebben. De pas is gemakkelijk, vooral als zij straks bruikbaar is in bus, tram, metro en trein tegelijk. H. Huls, medewerker van het Noordelijk Bus Museum in Winschoten, vindt het jammer dat de strippenkaart binnen enkele jaren verdwijnt. De kaart heeft het nu al 21 jaar volgehouden. Als ik me niet vergis werd de strippenkaart in 1979 ingevoerd. Voor die tijd had je de Beckson-apparaten waar van die slappe kaartjes, een soort bonnetjes, uitkwamen. We hebben nog geen strippenkaarten in de vitrines liggen, maar dat zal zeker gaan gebeuren nu er een pas komt. M. Jonxis, woordvoerster van de afdeling Groningen van de belangenorganisatie van reizigers met het openbaar vervoer Rover, is nog niet voor 100 procent overtuigd van het succes en van de voordelen van de Tripperpas. De invoering van een betaalpas voor het openbaar vervoer in Nederland is sowieso al niet meer tegen te houden. De pas komt er. Maar of deze proef in de stad Groningen wel zo'n succes zal worden weet ik niet. De Tripperpas is alleen bruikbaar op de stadsbussen van Arriva, maar er rijden ook regionale bussen door de stad. Op die bussen is de pas niet bruikbaar. En de studenten een forse groep in Groningen hebben hun OV-studentenkaart. Die gebruiken de Tripperpas dus evenmin. Wie blijft er dan nog over? Positief vind ik de afrekening achteraf. Aan het eind van de maand wordt gekeken wanneer en hoe vaak er gereisd is en dat bepaalt dan het bedrag dat automatisch van de rekening wordt afgeschreven. Het mooie is dat de computer de goedkoopste combinaties opzoekt. Woordvoerster J. Schuring van de Protestants Christelijke Ouderen Bond (PCOB) zegt dat de leiding van de bond het jammer vindt dat zij niet eerder van de Tripperpas op de hoogte is gesteld. Voor ouderen zijn veel problemen te voorkomen door goede voorlichting vooraf. Het is bij dit soort nieuwe dingen ook goed een aantal ouderen van tevoren met de kaart te laten proefrijden. Dan zijn vóór de invoering eventuele problemen en onduidelijkheden nog weg te werken. Onze Groningse afdeling is niet negatief over de pas. De alleroudste leden zien nog wel wat problemen. Nu mijden ze al de drukke bussen. En soms voelen ze zich bij het uitstappen in alle drukte al wat opgejaagd. Zij zijn bang dat ze straks bij het uitstappen er niet meer aan denken de pas langs de scanner te halen. Dan moeten ze dus de volledige rit betalen. Directeur drs. L. H. M. Osterholt van Mobis, de koepelorganisatie waarin de grote personenvervoerders over het spoor en de weg samenwerken: Ik heb de stellig overtuiging dat er over twee jaar een landelijke pas voor het openbaar vervoer is. We zien dan ook met belangstelling uit naar de resultaten van de proef in Groningen. De komende twee jaar zijn belangrijk voor de openbaarvervoerspas. Er zijn nog veel ontwikkelingen gaande. De Nederlandse Spoorwegen zijn bezig met de ontwikkeling van een elektronische kaart. En pas kwam de ANWB met het plan voor een mobiliteitspas. Wij hebben laten weten niet veel in dat plan te zien, wij zien meer in de initiatieven die de leden van onze organisatie, waaronder de NS, nemen. De NS is toch de grootste speler. W. G. Hulsman |