CBL: Boer kent klant onvoldoendeBiologische teelt blijft achter bij vraag consumentVan onze redactie economie UTRECHT De teelt van biologische producten blijft in Nederland achter bij de vraag. Een gemiste kans, vindt voorzitter J. van den Broek van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL). De consument kan het echt niet begrijpen dat biologische winterpenen uit Israël geïmporteerd moeten worden. De supermarktman stelt vast dat de vraag naar biologische producten groeit. Exacte cijfers zijn niet voorhanden, maar deskundigen schatten dat 1 tot 2 procent van het supermarktassortiment op dit moment een eko-keurmerk draagt. Van den Broek: De biologische markt zou wel eens veel groter kunnen worden dan veel mensen vermoeden. Hollandse vlag De CBL-voorzitter betreurt het dat er nog onvoldoende aanvoer van Nederlandse biologische producten is. Onze sector gebruikt graag de Hollandse vlag. Het feit dat nog relatief weinig boeren overstappen op een biologische teelt wijt Van den Broek aan de cultuur van familiebedrijven waar traditie overheerst. Groente- en fruitveiling The Greenery geeft toe dat telers te traag zijn met het veranderen van productiemethoden. Al een jaar geleden hebben we onze leden verteld dat biologisch de trend is. Helaas is maar een kleine groep telers ingegaan op onze voorstellen op biologische teelt over te stappen, aldus een woordvoerder van The Greenery. Hij verwacht wel dat hierin in de toekomst verandering zal komen. Specialisatie is een middel om aan de malaise te ontkomen. Probleem is dat de telers slechte ervaringen hebben met de wensen van consumenten. Twee jaar geleden waagde een aantal telers de overstap, maar de zuinige consument was niet bereid de hogere prijs te betalen. Het CBL wil in ieder geval een nauwer contact tussen telers en supermarkten. Vers wordt nóg belangrijker in onze winkels. Mensen willen zelf de mooiste appeltjes uitzoeken. Daar kan geen internet tegenop, aldus Van den Broek. Hij schat dat versproducten in de toekomst 70 procent van het assortiment gaan uitmaken. Meer innovatie Boeren en tuinders dienen zich bewust te zijn van deze trend. En daar ontbreekt het volgens de CBL-voorzitter nog wel eens aan. De boer heeft te weinig kennis van de consument. De supermarktsector verwacht van de telers en de tussenhandel meer innovatie op het gebied van onder meer verpakkingen, hygiëne en presentatie. Meedenken en inspringen op trends, is de boodschap van het CBL. Volgens Van den Broek moeten boeren meer gebruikmaken van de kennis die in de retailsector aanwezig is. Agrariërs komen te weinig in onze winkels. En hun kinderen zouden op zaterdag bij ons moeten komen werken. Op die manier gaat er meer marktinformatie naar de agrarische sector. |