Wintersportreizen 3 procent duurder
Kras Stervakanties gaat op in Travel UnieBAARN De reisorganisatie Travel Unie is met ingang van 1 november voor 100 procent eigenaar van Kras Stervakanties. Dat is een gevolg van een afspraak die in het verleden al werd gemaakt toen Arke een belang van 40 procent in Kras kreeg. Per 1 november komt de resterende 60 procent in handen van Arke, dat inmiddels samen met Holland International is opgegaan in Travel Unie Nederland. Dit bleek gisteren in Baarn, waar Travel Unie haar vakantiegidsen voor het komende winterseizoen presenteerde. Door de inlijving van Kras Stervakanties voegt Travel Unie ongeveer 240 miljoen omzet toe aan de 3 miljard die het concern al realiseert. In tegenstelling tot Arke en Holland International maakt Kras geen gebruik van reisbureaus. De organisatie verkoopt haar reizen rechtstreeks aan de consument. Voorzitter A. Bakker van de raad van bestuur van Travel Unie denkt dat de populariteit van Turkije als vakantiebestemming op korte termijn weer toeneemt. Door dreigingen van de Koerdische PKK is het aantal boekingen deze zomer dramatisch teruggelopen. Wij verwachten dat Turkije volgend jaar weer prominent aanwezig is. Er is geen enkele reden meer om niet naar Turkije te gaan. Veel mensen laten zich de angst een beetje aanpraten, meent de bestuursvoorzitter van de grootste Nederlandse touroperator. Omzet Travel Unie verwacht dat de omzet van het huidige zomerseizoen ongeveer 10 procent zal groeien ten opzichte van vorig jaar. Dat ligt in ieder geval boven de gemiddelde groei van 8 procent van de afgelopen vijf jaar. De wintersportvakanties die Travel Unie voor het komende seizoen aanbiedt zijn gemiddeld 3 procent duurder dan afgelopen winter. Door de krapte aan accommodaties stijgen de prijzen van vakanties op de Canarische Eilanden met 4 procent. Travel Unie verwacht dat wintersporters de komende jaren in toenemende mate voor het vliegtuig kiezen. Ze vermijden daarmee de vaak lange files op weg naar de wintersportgebieden. Travel Unie doet het voorlopig nog rustig aan bij het verkopen van reizen via Internet. Wij willen een jaar of twee nemen voor de volledige introductie van Internet als verkoopkanaal, zei bestuursvoorzitter Bakker. Een dergelijke stap kan bovendien grote gevolgen hebben voor de positie van de reisbureaus, die momenteel nog het overgrote deel van de reizen van Travel Unie aan de man brengen. |