Financiën en Economie

Consument wil
snel euro op
prijskaartje zien

RIJSWIJK – Klanten geven aan zo snel mogelijk de prijs van de dagelijkse boodschappen ook in euro's te willen zien, maar de supermarkten zullen daar niet versneld toe overgaan.

Uit een onderzoek onder 4400 huishoudens dat vakblad Distrifood liet uitvoeren, blijkt dat ruim 58 procent wil dat er zo snel mogelijk ook euro's op het prijskaartje prijken. Eenderde van het winkelend publiek vreest dat de grutters de komst van de eenheidsmunt aangrijpen om de prijzen te verhogen.

Dubbel prijzen geeft hun de mogelijkheid het gedrag te controleren. De grote supermarktconcerns, Ahold, Laurus en Dirk van den Broek, wijzen erop dat dubbel prijzen informatief is, maar dat de klant er in de praktijk niets mee kan.

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) wijst op de kosten van de omschakeling, die het becijfert op zo'n 500 tot 600 miljoen gulden. De brancheorganisatie vindt eigenlijk dat de overheid die kosten voor haar rekening moet nemen. Als dat niet gebeurt verwacht de branche dat de boodschappen in prijs zullen stijgen.

De argwaan over stiekeme prijsverhogingen vinden alle betrokkenen onterecht. Volgens hen voorkomt de onderlinge concurrentie dat supermarkten de prijzen gaan verhogen. Het CBL heeft aan de fabrikanten gevraagd rond de invoeringsdatum van de euro enige tijd af te zien van prijsverhogingen om zo alle schijn te voorkomen. Voorlopig hebben de fabrikanten negatief gereageerd op dit verzoek.