Consument door belasting toch duur uit
Fabrieksprijzen auto's zijn in Nederland laagVan onze redactie economie BRUSSEL Voor consumenten uit andere EU-lidstaten is het aantrekkelijk een auto te kopen in Nederland. De fabrieksprijzen zijn hier in vergelijking tot die in de rest van de Europese Unie namelijk laag. De Nederlander zelf merkt daar weinig van, omdat hij daarbovenop een flink bedrag aan belasting moet betalen. De Europese Commissie publiceerde gisteren de resultaten van een onderzoek naar de verschillen tussen de prijzen van nieuwe auto's voor de burgers van diverse nationaliteiten. Zij nam de 76 meest verkochte modellen onder de loep. Uit de bevindingen blijkt dat voor veruit de meeste merken de kloof tussen de hoogste en de laagste prijs in de periode tussen 1 mei en 1 november in het vorige jaar duidelijk kleiner is geworden. Alleen bij Audi en BMW was sprake van een beweging in omgekeerde richting. In het Verenigd Koninkrijk zijn de personenwagens het duurst. Bij 57 typen voerde dit land de ranglijst aan. De waardedaling van het pond sterling in de betrokken 6 maanden, van ongeveer 3,36 naar rond 3,11 gulden, heeft mede daartoe bijgedragen. Nederland, Spanje, Portugal en Zweden komen naar voren als goedkope markten. Wat ons land betreft past daarbij wel een kanttekening. De overheid in Den Haag brengt haar onderdanen een speciale heffing in rekening bij de aanschaf van een auto. Buitenlanders zijn die fiscale afdracht niet verschuldigd of kunnen die terugvorderen. Dit alles betekent dat het met name voor Britten loont om de Noordzee over te steken als zij een nieuw voertuig willen kopen. In Hoek van Holland bestaan inmiddels plannen voor het openen van een autosupermarkt die zich specifiek richt op die groep klanten. De Europese Commissie constateerde onder de meest populaire soorten de grootste verschillen in prijs bij de Ford Mondeo (34,6 procent), de VW Polo (32,0 procent), de VW Golf (31,0 procent) en de Peugeot 306 (30,6 procent). Kleine variaties waren er bij de Peugeot 106 (14,3 procent), de Opel Corsa (16,2 procent) en de Opel Vectra (17,1 procent). Euro Het dagelijks bestuur van de EU spreekt zijn tevredenheid uit over het naar elkaar toe groeien van de prijzen. Lang niet altijd levert die ontwikkeling de consument een voordeel op. Veelal zijn de veranderingen namelijk het gevolg van prijsverhogingen in de goedkope landen en niet van prijsverlagingen in de dure landen. De Commissie benadrukt verder dat dankzij de invoering van de euro de prijsverschillen beter zichtbaar worden. Zij verwacht dat onder invloed daarvan een verdere harmonisatie zal optreden. |