Financiën en Economie |
Transporteurs sjoemelen met caoHOUTEN Transportbedrijven sjoemelen volgens CNV Beroepsgoederenvervoer massaal met werktijden en betalen daardoor te weinig salaris uit. Bijna de helft van de ruim honderdduizend vrachtwagenchauffeurs in Nederland krijgt niet volgens de cao uitbetaald. In opdracht van werkgevers- als werknemersorganisaties heeft het accountants- en adviesbureau KPMG gekeken of werkgevers de nieuwe cao-bepaling over uitbetaling van diensturen naleven. Volgens cao-onderhandelaar H. Poot van Transport en Logistiek Nederland (TLN) geeft CNV Beroepsgoederenvervoer een verkeerde voorstelling van zaken. Het is niet zo dat transportbedrijven de hand lichten met de cao, zegt Poot. Volgens hem houden nog veel bedrijven zich aan de oude bepaling van de arbeidsovereenkomst. Het zijn vooral grote bedrijven die dit doen. Het hoeft niet te betekenen dat werknemers hierdoor slechter uit zijn, verklaart Poot. Hij is verbolgen over het feit dat het CNV het onderzoek naar buiten heeft gebracht. Dat is niet volgens afspraak. Uit het KPMG-onderzoek blijkt dat veel werkgevers veel meer uren inhouden dan is toegestaan. Ze vinden de cao-tekst te ingewikkeld of vinden het te duur om alle wachturen uit te betalen. Uren dat een wagen wordt gelost of geladen tellen sommige transporteurs niet als werktijd. Evenmin de wachttijd aan de grens of op een boot. Volgens het CNV is de nieuwe regeling beter dan de oude en moeten de werkgevers, die zelf betrokken zijn geweest bij het opstellen van het bewuste cao-artikel, het ook volgen. Volgens CNV-bestuurder W. Ramakers kan de instelling van ondernemers de chauffeurs soms honderden guldens per maand schelen. Wachttijden zien werkgevers als bedrijfsrisico. Dat moeten de chauffeurs op de koop toenemen, zegt hij. Volgens hem durven chauffeurs geen verhaal te halen bij hun werkgever.Je bent al gauw de gebeten hond. Ze zullen je niet zo gauw ontslaan, maar wel weinig aantrekkelijke ritten geven, zegt hij. KPMG adviseert om de bewijslast om te keren. De werkgever moet dan bewijzen dat de uitbetaling van salaris klopt. Volgens Poot van Transport en Logistiek Nederland is dit een mission impossible. |
![]() |