Financiën en Economie

Kwart minder CO2-uitstoot binnen tien jaar

Europees akkoord
over schonere auto's

Van onze correspondent
LUXEMBURG – De Europese ministers van milieu hebben gisteren hun fiat gegeven aan een akkoord met de Europese autofabrikanten (ACEA) over de productie van schonere auto's. De producenten gaan binnen tien jaar vrijwillig de uitstoot van kooldioxide (CO2) bij personenwagens met bijna een kwart terugdringen.

Milieuminister Bartenstein van EU-voorzitter Oostenrijk noemde de overeenkomst „een zeer belangrijke stap” in de verwezenlijking van het Kyoto-akkoord. In dit internationale milieuverdrag is afgesproken de broeikasgassen aanzienlijk te verminderen. Met de productie van schonere auto's maakt de EU al 15 procent van de in Kyoto toegezegde CO2-reductie waar, onderstreepte Bartenstein.

Volgens de afspraak met de autoproducenten moet de uitstoot van kooldioxide in 2008 zijn teruggebracht tot een gemiddelde van 140 gram per kilometer voor alle nieuwe auto's. Dit betekent een vermindering van 25 procent ten opzichte van de uitstoot in 1995. De industrie belooft bovendien vanaf het jaar 2000 enkele dieselmodellen op de markt te brengen die minder dan 120 gram van het schadelijke gas per kilometer produceren.

De producenten verplichten zich ook over vijf jaar te bezien of een verdere vermindering tot 120 gram per kilometer voor alle auto's haalbaar is voor 2010. Deze aanscherping kwam er op initiatief van de Nederlandse minister Pronk. Nederland had een beperking van 120 gram per kilometer al in 2008 willen laten ingaan. Maar Pronk legde zich neer bij het onderhandelingsresultaat.

Het Europese akkoord geeft lidstaten overigens de mogelijkheid zelf maatregelen te nemen om het gebruik van schonere auto's verder aan te moedigen. De meeste landen, waaronder Nederland, willen dat via belastingen extra stimuleren. De EU is daarnaast bezig met de ontwikkeling van een label waarop kopers direct het brandstofverbruik van een auto kunnen aflezen. Ze hopen dat de consument milieubewuster gaat kopen. Pronk deed zijn collega's nog een andere suggestie aan de hand om de autovervuiling aan te pakken: „Fietsen”.

Toezicht
De autoproducenten zullen samen met de Europese Commissie toezicht houden op de afspraken. Mocht het doel niet worden gehaald, dan zal de Commissie via wetgeving de auto-industrie alsnog verplichten de uitstoot van het broeikasgas aan te pakken. Maar ze heeft het volste vertrouwen dat de bedrijven hun beloftes nakomen. Europees commissaris Kinnock (Transport), die zijn milieucollega Bjerregaard verving, verwacht zelfs dat het Europese voorbeeld internationaal zal worden gevolgd. De commissie is al in gesprek met Japanse en Koreaanse autoproducenten over een soortgelijk convenant. Hij rekent erop dat Europa ook met de Amerikanen afspraken zal kunnen maken.