Uitkomst enquête verrast horecabond
Klachten over naleven cao door McDonald'sDELFT Een kwart van de medewerkers bij McDonald's in Nederland vindt dat de hamburgerketen de cao niet goed naleeft. Ze krijgen de werkroosters niet op tijd, ontvangen het loon te laat, werken langer dan in de cao is opgenomen en de berekening van het ziektegeld klopt niet altijd. Dat leidt de Horecabond FNV af uit een enquête onder het personeel van McDonald's. Het bedrijf, dat aan 14.000 mensen werk biedt, vindt de uitkomsten van de FNV-peiling niet representatief. Bovendien sporen die niet met de resultaten van eigen onderzoek. Voor de directie van McDonald's zijn de uitkomsten van de enquête reden voor eigen onderzoek. Als blijkt dat er iets fout zit, zullen we onze vestigingen zo snel mogelijk instrueren over de cao-regels , zegt H. Blaauw namens de fastfoodketen. De Horecabond FNV noemt het zeer positief dat McDonald's heeft meegewerkt aan de enquête. Het bedrijf vindt dat vanzelfsprekend. Wij zijn heel open, verklaart Blaauw. Voorzitter M. Koster van de Horecabond FNV is verrast door de klachten van McDonald's-medewerkers, omdat het bedrijf zich inspant voor een goed werkklimaat. Volgens haar is er vooral sprake van misverstanden bij franchisenemers van de fastfoodketen. De situatie bij McDonald's steekt overigens gunstig af bij die in andere horecabedrijven, stelt zij vast. Uit het onderzoek van de horecabond komt ook naar voren dat de medewerkers van McDonald's de sfeer in het bedrijf als zeer positief ervaren en de onderneming ruime aandacht besteedt aan veiligheid van de keukenapparatuur. Weerstand De bond ontmoet elders in de horeca weerstand als ze zich wil laten informeren over arbeidsomstandigheden. Het zijn vooral familiebedrijven die moeite hebben met pottenkijkers, zegt Koster. Het onderzoek bij McDonald's is het eerste in een serie om als vakbond vaste voet aan de grond te krijgen in de horeca. De organisatiegraad in die sector is laag. De Horecabond FNV houdt de komende anderhalf jaar enquêtes bij Servex (stationsrestauraties), AC-Restaurants en Van der Valk. Ook de cateraars Van Hecke en Eurest komen aan de beurt. We hopen zo in diverse ondernemingen contactpersonen te krijgen. Ze zijn de schakel tussen bedrijf en bond. |